Bijlagen

Overzicht budgetoverhevelingen

Overzicht budgetoverhevelingen

Inleiding

Budgetoverhevelingen hebben betrekking op:

  • budgetten voor activiteiten die in het afgelopen jaar niet tot uitvoering zijn gekomen om uiteenlopende redenen. Deze niet bestede budgetten hebben een positieve invloed op het resultaat voor reserves gehad ten opzichte van de begroting;
  • budgetten die worden afgedekt door hiertoe aangewezen reserves. dit zijn budgetoverhevelingen zonder effect op het resultaat voor reserves.

Bij de besluitvorming van de jaarstukken worden de overhevelingen aan de raad voorgelegd met als doel deze middelen uit het resultaat van 2024 beschikbaar te stellen voor de uitvoering in 2025.

In artikel 20 van de financiële verordening 2023 zijn regels opgesteld waaraan de overhevelingsvoorstellen zijn getoetst. Waar dit afwijkt van de regels wordt, conform de financiële verordening, toegelicht waarom het college voorstelt om de middelen toch over te hevelen. Er zijn meerdere budgetten waar in het verleden al een overheveling heeft plaatsgevonden. Het gaat dan vaak om taken die nog steeds doorlopen, waar incidenteel middelen voor beschikbaar zijn gesteld. Deze middelen ‘schuiven’ dan mee met de taak. Bij de toetsing of er in het volgende begrotingsjaar geen budget beschikbaar is gesteld, is vooral gekeken of dit budget voldoende is.

In het jaarrekeningresultaat zitten ook rijksmiddelen die we bij de decembercirculaire hebben gekregen. Er is echter hiervoor geen kostenbudget geraamd. Vanwege het late moment van het bekend worden van de decembercirculaire is er geen begrotingswijziging mogelijk. Derhalve is er ook geen budgetoverheveling mogelijk. Deze middelen worden hieronder toegelicht en hiervan wordt voorgesteld om deze voor uitvoering in 2025 beschikbaar te stellen. Deze worden ook meegenomen in het voorstel tot resultaatbestemming.

De dekking van de over te hevelen / te bestemmen middelen ad. € 3.054.000 komt deels ad.
€ 1.255.000 uit reserves en voor het resterende deel ad. € 1.799.000 via de resultaatbestemming (die in 2024 wordt onttrokken uit de algemene reserve). Om te voorkomen dat genoemde lasten in 2024 als ongedekte uitgaven tot uiting komen, wordt evenals voorgaande jaren voorgesteld de betreffende budgetten via een afzonderlijk beslispunt rondom de bestemming van het saldo van de jaarrekening 2024 voor uitvoering in 2025 beschikbaar te stellen. Er hoeft dan in 2025, in het kader van de begrotingsrechtmatigheid, geen apart raadsbesluit meer te worden genomen.

Overzicht budgetoverhevelingen

Omschrijving

Overheveling / resultaat-bestemming

Ten laste van resultaat

Dekking uit reserves

Budgetoverheveling

Buurt bestuurt Venne Oost

                     40.712

           40.712

Scan gebouwen

                   100.000

         100.000

Herstraatwerkzaamheden Hedikhuizen

                     60.875

           60.875

Kerkenvisie

                       9.900

             9.900

Herinrichting De Schroef

                   537.000

         537.000

Verbetermaatregelen sportzalen de Vennen en de Kubus

                     50.000

           50.000

Alleenverdienersproblematiek

                     36.000

           36.000

Extra wijkinzet voor draagvlak huisvesting statushouders

                     85.000

           85.000

Implementatie Omgevingswet

                   123.600

         123.600

Herinrichting woonwagenlocaties

                     93.000

           93.000

Onderzoek huisvesting gemeentehuis

                     48.000

           48.000

Archiefachterstanden

                   125.000

         125.000

Implementatiekosten ERPx

                   286.000

         286.000

Snoeiwerkzaamheden bomen wijk 2

                   150.000

         150.000

Onderhoud Burgemeester Schweitzertunnel Vlijmen

                   700.000

              700.000

Baggerwerkzaamheden Elshoutse Zeedijk

                   506.417

              506.417

Inventarisatie baggeropgave

                     49.000

                49.000

Subtotaal

               3.000.504

     1.745.087

          1.255.417

Resultaatbestemming

Middelen spreidingswet

                     43.970

           43.970

Register externe veiligheidsrisico's

                     10.000

           10.000

Subtotaal

                    53.970

          53.970

                       -   

 Totaal

                3.054.474

      1.799.057

           1.255.417

Overhevelingen ten laste van het resultaat

Programma Bestuur en Beheer

 
Buurt bestuurt Venne Oost ( € 40.712)
In september 2023 heeft het bestuur van Stichting Buurt Bestuurt Venne Oost met wethouder Peter van Steen een afspraak gemaakt. Hierin staat dat na opheffing van deze stichting het resterende wijkbudget à € 40.712 wordt teruggestort naar de gemeente met als voorwaarde dat dit bedrag beschikbaar blijft voor initiatieven in de wijk Venne Oost. In deze afspraak is opgenomen dat € 27.000 van dit wijkbudget gereserveerd is voor een multicourt; een initiatief dat het bestuur voor hun wijk wilden realiseren. Het idee van een multicourt is meegenomen in het project “herinrichting openbaar groen in Venne Oost in Drunen” dat in 2025 tot uitvoer wordt gebracht. Het resterende deel van het budget blijft beschikbaar voor toekomstige initiatieven die bijdragen aan het verhogen van de leefbaarheid en sociale cohesie in de wijk Venne Oost .

Scan gebouwen ( € 100.000)
Om een professionaliseringsslag te maken in ons vastgoed dienen er scans van de panden gemaakt te worden. Deze zijn nodig voor beter (contract) beheer en ligt in het verlengde van het vastgestelde huisvestingsbeleid van Steen naar Sleutel.

Hedikhuizen herstraatwerkzaamheden (€ 60.875)
Op 28 november 2023 heeft het college besloten om het beschikbare budget van € 78.000 voor Dorpsbelang Hedikhuizen, uit de overheveling van 2022, te reserveren voor herstraatwerkzaamheden in de kern Hedikhuizen en het verbeteren van de bermen in het buitengebied van Hedikhuizen. In de afgelopen jaren is er veelvuldig overleg geweest met Buurt Bestuurt Hedikhuizen (DorpsBelang Hedikhuizen) over de verkeerssituatie en de kwaliteit van de bestrating in het dorp. De ‘verkeersgroep’ binnen DorpsBelang Hedikhuizen heeft aangegeven groot belang te hechten aan het verbeteren van de wegen in Hedikhuizen. Om die reden hebben we vanuit de gemeente met elkaar afgestemd over de verschillende wensen en opgaven en het budget dat Dorpsbelang Hedikhuizen hiervoor beschikbaar kan stellen. Dit heeft geresulteerd in een gezamenlijk plan dat voorziet in het herstraten van een aantal wegen. De nutspartijen zijn al in een vroeg stadium betrokken echter is er opnieuw naar de situatie gekeken wat geresulteerd heeft  in een nieuwe opgave. Daardoor heeft het project enige stagnatie.
Voor de uitvoering stelt het college een budgetoverheveling voor aangezien de uitvoering in 2025 zal plaatsvinden. De middelen worden al een aantal jaren overgeheveld in afwachting van concrete plannen. Conform artikel 20 mag er op een budget niet meerdere jaren achterheen een overheveling plaatsvinden. Dit is vooral om te voorkomen dat geld wordt opgepot. Aangezien dit echter om een afspraak gaat waarbij nu concrete plannen over besteding zijn gemaakt is het voorstel toch om deze middelen nogmaals over te hevelen. Zonder de overheveling zijn er in 2025 ook onvoldoende middelen beschikbaar.

Programma Economie en recreatie

Kerkenvisie (€ 9.900)
Van het rijk is in 2021 een bijdrage ontvangen. Deze bijdrage van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) is bestemd om voor de kerkgebouwen in de gemeente Heusden, al dan niet met monumentale status, een integrale gemeentelijke kerkenvisie op te stellen.
In 2022 heeft een startoverleg plaatsgevonden met de vertegenwoordigers van de kerkelijke gemeenten. Een vervolg op dit startoverleg heeft niet plaatsgevonden als gevolg van gebrek aan capaciteit binnen de gemeente Heusden.

Met financiële ondersteuning van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) is in 2024 voor de kerkgebouwen in de gemeente Heusden, al dan niet met monumentale status, door bureau Arcadis gewerkt aan het opstellen van de definitieve kerkenvisie. De gesprekken met de kerkgenootschappen hebben plaatsgevonden. De middelen die in 2021 zijn ontvangen zijn steeds overgeheveld. Conform art. 20 lid1d van de fin. verordening is een voorwaarde voor overheveling dat er eerdere jaren geen overheveling heeft plaatsgevonden. Omdat de middelen echter specifiek ontvangen zijn voor de ontwikkeling van een integrale kerkenvisie is het voorstel deze middelen over te hevelen naar 2025.

In 2025 zullen nog gesprekken plaatsvinden met de Islamitische geloofsgemeenschappen, die zich later hebben gemeld voor deelname aan dit proces. De kerkenvisie wordt verder afgerond in 2025.

Programma Sport en cultuur

Herinrichting De Schroef (€  537.000)
2024 is gebruikt om te komen tot een gedragen inrichtingsplan voor het park De Schroef in Drunen. Dit plan is in september 2024 opgeleverd en wordt momenteel uitgewerkt tot een bestek.

Verbetermaatregelen sportzalen De Kubus en De Vennen (€ 50.000)
Sportzalen De Kubus en De Vennen voldoen niet aan de akoestische richtlijnen. Voor gebruikers van deze sportzalen geeft dit hinder. Dat geldt vooral voor de vakleerkrachten die bewegingsonderwijs geven. Het plaatsen van wandpanelen kan dit probleem helemaal of voor het grootste deel oplossen. Er is geld over vanuit de werkzaamheden die plaatsvonden om de sportzalen te verbeteren. Een deel van dit geld wordt ingezet voor de wandpanelen. Die kosten maximaal € 50.000 voor de twee zalen samen. In de loop van 2025 worden de wandpanelen geplaatst. Daarom is overheveling van een deel van het budget nodig. Het resterende bedrag dat over is valt vrij.

Programma Sociaal Domein

Alleenverdienersproblematiek (€ 36.280)
Het Rijk heeft gemeenten gevraagd om huishoudens, die getroffen zijn door de
alleenverdienersproblematiek, te ondersteunen. Bij de septembercirculaire 2024 hebben we hiervoor budget ontvangen. Op 12 november 2024 is door het college besloten om de uitvoering van de alleenverdienersproblematiek te beleggen bij Baanbrekers en het bedrag dat voor de alleenverdienersproblematiek beschikbaar komt voor de uitvoering in
te zetten. Baanbrekers gaat in 2025 aan de slag met de alleenverdienersproblematiek.
Het besluit over de uitvoering is pas eind 2024 genomen, waardoor het niet meer mogelijk was om de uitvoering nog in 2024 plaats te laten vinden. De uitvoering zal voor het eind van 2025 gereed zijn.

Extra wijkinzet voor draagvlak huisvesting statushouders (€ 85.000)
We vinden het belangrijk dat nieuwe bewoners zich thuis voelen in onze gemeenschap. Tegelijkertijd willen we dat de huidige bewoners zich ook comfortabel blijven voelen in hun omgeving. Dit sluit aan bij onze toekomstvisie ‘Samen thuis in Heusden’, waarin we aangeven te streven naar een harmonieuze en leefbare woonomgeving voor iedereen. Om in 2024 en 2025 de prestatieafspraken te realiseren en een prettige woonomgeving voor alle inwoners te bevorderen, is besloten om extra inspanning te leveren. De uitvoering van de extra wijkinzet voor draagvlak huisvesting statushouders heeft een looptijd van september 2024 tot en met juli 2025. Het totale beschikbaar gestelde budget bedraagt € 125.000. Om die reden worden de middelen die in 2024 nog niet zijn besteed, meegenomen naar 2025. (€ 85.000)

Programma Bouwen en Wonen

Implementatie omgevingswet (€ 123.600)

De omgevingswet is ingegaan op 1 januari 2024. Sinds 2023 loopt een implementatie traject voor zowel de inrichting van het digitale loket als de inrichting van onze software. Daarnaast loopt er een traject voor de overgang naar het omgevingsplan. Beide trajecten lopen nog jaren door, hiervoor is ook een structureel budget beschikbaar. Voor de incidentele kosten van de implementatie is echter dit budget nog nodig. In verband met herhaaldelijke uitstel van de omgevingswet is een deel van de middelen al eerder overgeheveld. Het invoeren en uitrollen van de digitale instrumenten is volgens schema verlopen. Doordat het nieuwe digitale stelsel voor de Omgevingswet van het Rijk echter beperking bevat ten opzichte van het oude digitale stelsel onder de Wro, is het jaar nog niet mogelijk gebleken om de eerste versie van het omgevingsplan in procedure te brengen. Indien het budget niet wordt overgeheveld ontstaat er verdere vertraging voor initiatieven die uitsluitend via een omgevingsplan mogelijk kunnen worden gemaakt. Daarnaast komt er dan extra druk op de planning die voorziet op een omgevingsplan voor de gehele gemeente in 2032. Voor de implementatie van de omgevingswet zijn op een aantal momenten, via de circulaires, incidenteel middelen ontvangen. Het reguliere budget dat beschikbaar is voor de omgevingswet is onvoldoende om de kosten van de implementatie op te vangen. Daarom is het voorstel om de resterende middelen in 2024 over te hevelen naar 2025.

Herinrichting woonwagenlocaties (€ 93.000)
De opdracht is het herinrichten van de vier woonwagenlocaties. De dekking van de kosten die voortvloeien uit deze herinrichting worden bekostigd uit de opbrengsten van de verkoop / in erfpacht uitgeven van de standplaatsen. Het verkopen van de standplaatsen gaat langzaam. De verwachting is dat niet alles kan worden verkocht, een deel zal via erfpacht worden uitgegeven, indien ook dat niet lukt zal er sprake blijven van een verhuursituatie. De standplaatsen in Heesbeen en Drunen worden met elk 1 standplaats uitgebreid. Aangezien het om uitbreidingen gaat die binnen de grenzen van de huidige locaties passen zullen de kosten gering zijn en kunnen deze worden gedekt uit de inkomsten bij verkoop of erfpacht.  

De overheveling betreft een incidenteel bedrag waar de jaarlijkse kosten uit worden betaald. Het restant wordt overgeheveld. Er heeft meerdere jaren achter elkaar een overheveling op de betreffende budgetten plaatsgevonden. Omdat het echter een specifiek budget betreft voor een specifiek taak is het voorstel om deze middelen over te hevelen naar 2025.

Overhead

Onderzoek centrale huisvesting (€ 48.000)
In 2023 heeft een scenariostudie plaatsgevonden naar centrale huisvesting. Dit heeft geresulteerd in 4 scenario’s. Om een weloverwogen keuze te kunnen maken is voor deze scenario’s een programma van eisen uitgewerkt en is de verkeersimpact van het scenario ‘centrale huisvesting met maatschappelijke functie in Vlijmen’ in beeld gebracht. Deze zijn gepresenteerd tijdens een thema-avond op 20 juni 2024. De scenariostudie en programma van eisen zijn volgens planning uitgevoerd. De raad wordt op 24 juni 2025 gevraagd om een besluit te nemen. Daarna kan een vervolg plaatsvinden in de vorm van voorbereiding op het maken van een voorontwerp. Ten behoeve van dit voorontwerp wordt het resterend budget overgeheveld.

Archiefachterstanden (€ 125.000)
In de begroting 2024 is een bedrag van € 350.000 opgenomen voor de bewerking van ons archief en het wegwerken van de beheerachterstanden. Vanwege personeelswisselingen bij de leverancier, technische problemen met inloggen via de digitale werkplekken van Heusden en meer tijd nodig gehad om een passende werkwijze te vinden dan gedacht, is er vertraging in de werkzaamheden gekomen. De planning is dat eind van het 2 e kwartaal 2025 de werkzaamheden gereed moeten zijn. Om dit te bewerkstelligen wordt het resterende budget van € 125.000 overgeheveld.

Implementatiekosten ERPx (€ 286.000)

In het contract voor de implementatie van het nieuwe financiële systeem zijn enkele momenten vastgelegd waarop delen van de kosten van implementatie betaald dienen te worden. Niet alle momenten van betaling zijn in 2024 een deel van de kosten vallen contractueel in 2025. In de eerste berap 2024 is het totaalbudget voor de implementatie opgenomen voor 2024 er is géén budget in 2025 daarom nu deze overheveling.

Snoei bomen wijk 2 ( € 150.000)
Voordat met de snoei van bomen kan worden gestart vindt er eerst een Boomveiligheidscontrole (BVC)  plaats. Deze BVC heeft in februari 2024 plaatsgevonden. In April heeft Boomcontract opdracht gekregen ons te helpen bij het aanbesteden van de snoeiopdracht. Gelet op de omvang van deze opdracht diende deze Europees aanbesteed te worden. Dit aanbestedingstraject is in mei gestart. In november kon pas de definitieve gunning plaatsvinden omdat er juridische vragen waren of de aannemer voldeed aan de voorwaarde. (verzekeringskwestie). Door deze vertraging heeft de uitvoering van deze snoeironde niet meer in 2024 plaats kunnen vinden. Dit betekent dat in 2025 feitelijk met de snoei gestart kan worden. Hiervoor is overheveling van het budget noodzakelijk.

Overhevelingen ten laste van reserves

Programma Verkeer en vervoer


Onderhoud Burgemeester Schweitzertunnel (€700.000)
Al enkele jaren staat het groot onderhoud aan de Burgemeester Schweitzertunnel in Vlijmen op de agenda. In 2023 is een bedrag van € 700.000 voor voorbereiding en uitvoering beschikbaar. Dit bedrag is eenmalig uit de algemene reserve gehaald. De voorbereidingswerken zoals het inspecteren en aanwijzen van een adviesbureau zijn in 2023 in gang gezet. Het was de bedoeling om in 2024  verder door te pakken op de voorbereiding/uitvoeringswerkzaamheden. Echtere vanwege het ontbreken van personele capaciteit is dit in 2024 niet gelukt. In 2025 zal verder doorgepakt worden op de voorbereiding/uitvoeringswerkzaamheden. Er is geen ruimte om langer te wachten. Ook Rijkswaterstaat wil verder met de opgave

Programma Economie en recreatie

Baggerwerkzaamheden wielen Elshoutse Zeedijk (€ 506.417)
Om een goed beeld te krijgen van de totale kosten van de benodigde baggerwerkzaamheden van drie wielen aan de Elshoutse Zeedijk is vanuit de reserve Uitvoering Baggerplan een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld van € 73.000. Uit een actualisatie van de bagger -en verwerkingskosten blijken de totaal gereserveerde middelen in de reserve baggeren niet toereikend voor het baggeren van 3 wielen. Door de opdracht te herzien en alleen de grootste klachten/overlast aan te pakken is besloten om alleen het noordelijke wiel te gaan baggeren. Een uitvoeringskrediet van € 555.000 is beschikbaar gesteld voor het baggeren van de noordelijke wiel.
Na het beschikbaar stellen van het voorbereidings -en uitvoeringskrediet van het noordelijke wiel is gestart met de aanbesteding. Het beschikbaar gestelde krediet is  toereikend voor het baggeren van het noordelijke wiel. De benodigde vergunningen -en meldingen zijn verricht om de uitvoering te kunnen starten. Het baggeren van het noordelijke wiel is medio februari 2025 gestart en het is de bedoeling alle werkzaamheden medio augustus 2025 af te ronden. De middelen zijn incidenteel beschikbaar gesteld en de werkzaamheden kunnen zonder middelen niet afgerond worden. Daarom stellen we voor de resterende middelen ad € 506.417 over te hevelen.

Inventarisatie baggeropgave (€ 49.000)
Om een nieuw baggerplan op te kunnen stellen moet er een inventarisatie van de baggeropgave worden gemaakt. Hiermee kunnen de opgave, de strategie, de maatregelen en de kosten in beeld gebracht worden. Er is eenmalig een bedrag van € 49.000,- beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van de inventarisatie van de baggeropgave in de gemeente Heusden. Dit bedrag is gedekt door een onttrekking uit de reserve uitvoeren Baggeren. De opdracht is eind 2024 gegund en er wordt in januari 2025 gestart met de inventarisatie van de baggeropgave. De baggeropgave zal naar verwachting medio april 2025 worden opgeleverd. Daarom stellen we een budgetoverheveling voor.

Resultaatbestemming

Programma Sociaal Domein

Middelen spreidingswet (€ 43.970)
Eind december 2024 is van de minister het verdeelbesluit ontvangen. Zie hiervoor de raadsinformatiebrief van 14 januari 2025. Wat de invulling betreft zitten we nog in de verkenning. Daarom is er voor 2025 budget nodig om de taakstelling te realiseren. Daarom is het voorstel om de ontvangen middelen vanuit de decembercirculaire 2024 over te hevelen naar 2025.

Programma Duurzaamheid, milieu en afval

Register externe veiligheidsrisico’s (€ 10.000)
Bij de decembercirculaire zijn middelen ontvangen ten behoeve van het beheer van het Register Externe Veiligheidsrisico’s (REV). Onderdeel hiervan is dat alle gemeenten de juiste data moeten aanleveren in het REV. Voor de uitvoering hiervan, bijvoorbeeld werkzaamheden rondom de registratie van Kwetsbare Gebouwen en Locaties (KGL) in het register, is het voorstel om deze verkregen middelen beschikbaar te stellen voor uitvoering in 2025.

Deze pagina is gebouwd op 07/01/2025 10:43:12 met de export van 07/01/2025 10:29:12