1.1 Dromen.Doen.Heusden
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Als gemeente willen we een omgeving waarbinnen burgers, bedrijven en organisaties hun dromen waar kunnen maken. Zij moeten zelf ook bereid zijn hiervoor initiatief te tonen en inspanningen te verrichten. Zo is voor iedereen de hoogste mate van ontplooiing mogelijk: dat bedoelen we met Dromen.Doen.Heusden.
- De gemeente Heusden bekend laten zijn als aantrekkelijke plaats om te wonen, werken en recreëren.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- In 2024 zijn we doorgegaan met het huldigen van Doeners van de Maand. Zo zetten we door het hele jaar heen mensen uit alle lagen van onze gemeenschap in het zonnetje. Zij zijn inspirerende voorbeelden van Doeners met een Droom. Wekelijks op vrijdag deelden we via sociale media activiteiten die er in onze gemeente plaatsvinden. Zo geven we podium aan verenigingen, instellingen en organisaties en wat zij doen. De focus lag hierbij op evenementen en activiteiten binnen het jaarthema 2024 'Verschillen verbinden'.
- In de Heusdense School hebben we onze medewerkers de gelegenheid gegeven hun vakmanschap als MogelijkMaker te ontwikkelen. Voorbeelden uit 2024 zijn: trainingen gespreksvaardigheden, workshops publieksgericht schrijven en sessies over actuele onderwerpen, zoals de Omgevingswet.
- We blijven nieuwe collega’s veel aandacht geven in het inwerkprogramma voor Dromen. Doen. Heusden, MogelijkMaken en onze kernwaarden.
1.2 Samen thuis in Heusden
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Er zit ontzettend veel kracht, creativiteit en energie in onze dorpen en wijken. Inwoners, verenigingen en ondernemers weten vaak beter wat er speelt dan wij als gemeente. We ondersteunen goede initiatieven uit de samenleving en verkleinen ook langs deze weg de afstand tussen inwoners en overheid. Soms werkt het zelfs resultaatgerichter om als overheid een stapje terug te doen; van inwonersparticipatie naar overheidsparticipatie.
- Bij nieuwe plannen, groot en klein, betrekken we inwoners en andere belanghebbenden vroeg. Niet eenmalig of bij toeval, maar structureel. Hierbij zijn we eerlijk en duidelijk over wat wél en wat niét mogelijk is. Zo voorkomen we teleurstelling en creëren we draagvlak.
- Daarnaast betekent participatie dat we inwoners en ondernemers meer ondersteunen in hun rol.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We kijken niet alleen naar de nabije toekomst. We kijken ook naar de periode daarna om voor de verdere toekomst richting te krijgen bij de te maken strategische keuzes. Diverse visies en beleidsstukken waarmee we nu werken, gaan namelijk ook nadrukkelijk over de toekomst van Heusden. Er is dus al heel veel visie gevormd waarvan we bewuster gebruik kunnen en moeten maken. Deze documenten hebben we in één overzicht gebundeld en gevisualiseerd in het Heusden Straks Kompas dat in het eerste kwartaal van 2025 richting raad is gegaan.
- We willen de inwonersparticipatie begrijpelijker maken voor iedereen. Dit vraagt van college, raadsleden en medewerkers om meer in het midden van de samenleving te gaan staan en langs deze weg te zien en te horen wat er werkelijk leeft om er vervolgens op in te spelen. Wat kunnen inwoners verwachten, waar moeten ze aankloppen met initiatieven en hoe kunnen wij ze hierbij helpen? Aan de hand van een kwadrantenmodel zijn we in 2024 gestart om gerichter participatie in te zetten in plaats van meer participatie. Ook de wijkbezoeken van de gemeenteraad dragen bij aan het meer midden in de samenleving staan van gemeenteraad, college en medewerkers. Samen met onze inwoners hebben we dit jaar wijkbezoeken georganiseerd in Vesting Heusden , Hedikhuizen en een combinatiebezoek in Heesbeen en Doeveren. Via de eerste, Heusdense midtermreview deelde het college de voortgang van de uitvoering van het coalitieprogramma ‘Heusden Nu en Straks’. Tenslotte deelde het college in 2024 meerdere blogs over het werk van de collegeleden.
- We hebben meerdere dingen gedaan om jeugd en jongeren te betrekken bij de gemeente. Natuurlijk zijn er twee nieuwe jeugdburgemeesters gekozen. Met hen en de jeugdambassadeurs hebben we een pizzasessie gehad over de ‘midtermreview'. We zijn actief geweest in het innovatienetwerk jeugd in regionaal verband van Hart van Brabant. Vanuit dat netwerk zijn verschillende activiteiten op het gebied van jeugdparticipatie georganiseerd waar ook kinderen en jongeren uit onze gemeente aan hebben deelgenomen. Een voorbeeld hiervan is de kinderrechtendag. Het college vergaderde eind 2024 op het d’Oultremontcollege en had na de vergadering een ontmoeting met leerlingen die, voor het vak Maatschappijleer, politieke partijen hebben opgericht. De collegeleden hielpen de leerlingen hiermee.
- Wijken met Buurt Bestuurt en andere initiatieven hebben we ondersteund. Dit deden we op basis van de vastgestelde Spelregels en berekeningsmethodiek wijkgerichte budgetten. Het uitgangspunt is dat inwoners zelf opstaan om een Buurt Bestuurt comité te starten.
- In wijken waar geen Buurt Bestuurt actief is en wel initiatieven vanuit de samenleving komen, zetten we actief in op de promotie van Buurt Bestuurt. Dit hebben we gedaan door middel van gesprekken in de wijk, delen van ervaringen van andere Buurt Bestuurt-comités, zoals tijdens de “Ontmoeten-Inspireren-Bijpraten”avond en, en het delen en verbinden via collega’s en maatschappelijke partners. Onze klantcoördinatoren wijk- en buurtgericht werken hebben hierin een actieve rol en blijven dit doen.
- We werkten aan het ophalen van wensen en ambities, zodat activiteiten en beleid van de gemeente nog beter kunnen aansluiten op de dromen van inwoners. We deden dat bijvoorbeeld met het inwonerspanel. Met het inwonerspanel deden we onderzoek naar vrijwilligerswerk en kunst en cultuur.
- We ondersteunden in initiatieven vanuit de samenleving. Dat doen we voor initiatieven in de openbare ruimte via de “initiatieventafel” en voor bouwinitiatieven via de “omgevingstafel”. Ons doel hierbij is samen met initiatiefnemers én onze partners tot een snelle en integrale afweging te komen. De nieuwe pumptrack op de Wielerbaan de Heuvelen in Nieuwkuijk is een voorbeeld van een initiatief dat via de “initiatieventafel’ is binnengekomen.
- We hebben gewerkt aan een open en snelle communicatie. Bijvoorbeeld door onze websites www.heusden.nl , www.bijeenheusden.nl en www.zwembaddieheygrave.nl te vernieuwen.
- Voor wijkgerichte communicatie zoeken we de samenwerking met Buurt Bestuurt-comités en andere organisaties of groepen die actief zijn in de kernen van onze gemeente. Als gemeente faciliteren we hierbij de basis in de vorm van een webpagina per kern op www.heusden.nl . Op dit moment zijn voor 13 wijken wijkwebpagina's beschikbaar. Die staan op www.heusden.nl/wijkpaginas . Op deze manier brengen we onze communicatie nog dichter op onze inwoners en sluiten we deze aan op hun directe woon- en leefomgeving. Doel is om in deze bestuursperiode voor alle kernen in onze gemeente op deze manier te communiceren.
- We investeerden in een zichtbaarder gemeentebestuur. Dat deden we door zichtbaar en actief te communiceren over investeringen, werkzaamheden en activiteiten die we voor inwoners doen. We organiseerden wijkbezoeken in meerdere kernen.
1.3 Regionale samenwerking
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- We bundelen onze krachten in diverse samenwerkingsverbanden waardoor we een grotere rol van betekenis kunnen spelen en in staat zijn om publieke partijen gerichter te kunnen beïnvloeden en onderlinge afstemming te realiseren. Dit doen we primair vanuit onze eigen ambities. Grote maatschappelijke opgaven beperken zich namelijk niet tot onze gemeentegrenzen. Via samenwerking en door te komen tot sterk presterende en geprofileerde regio’s kunnen we een aantal van onze eigen ambities slimmer en efficiënter realiseren.
- Lokale en subregionale opgaven nadrukkelijker op de nationale en regionale agenda’s krijgen en zodoende de kans op realisatie te vergroten.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Afhankelijk van de opgave werkten we samen in diverse regio’s zoals Midden-Brabant, Noordoost-Brabant en De Langstraat, maar ook met andere samenwerkingsverbanden (zoals GGD, Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL), Meierij, Maasgemeenten, Vestingsteden), bedrijven en kennisinstellingen. We hebben ons ingezet om, samen met onze partners in Midden-Brabant, de speerpunten te realiseren uit de Kernagenda 2023-2027 Regio Hart van Brabant en de kaders van de begroting 2024 Regio Hart van Brabant. Met onze partners in Noordoost-Brabant gaven we, vanuit het convenant regionale samenwerking Regio Noordoost Brabant 2021-2024, uitvoering aan de Prioriteitennota Samenwerkingsagenda RNOB ‘Prioriteren voor meer slagkracht’. Verder hebben we dit gedaan aan de hand van de kaders uit het jaarplan en begroting 2024 RNOB (Regio Noord Oost Brabant).Eind 2023 heeft de gemeenteraad besloten om de samenwerking met RNOB (Regio Noordoost-Brabant) en Agrifood Capital na 2024 niet voort te zetten. Dit houdt in dat onze gemeente zich vanaf nu volledig richt op Regio Hart van Brabant en Midpoint Brabant en dus geen nieuw convenant met RNOB is aangegaan. Hierbij geldt de volgende nuancering. Op het gebied van verstedelijking en wonen schuiven we zowel in Midden-Brabant als Noordoost-Brabant aan. Een deel van de gemeente is namelijk meer georiënteerd op ’s-Hertogenbosch en een ander deel meer op Waalwijk. Enerzijds doet Heusden bijvoorbeeld mee aan de Woondeal Noordoost-Brabant omdat Woonveste deel uitmaakt van de woningmarktregio Noordoost-Brabant en daar het woonruimteverdeelsysteem gebruikt. Anderzijds participeren we in de regionale woonzorgvisie Hart van Brabant. Ook heeft onze gemeente voor het ‘Ontwikkelperspectief NOVEX-Stedelijk Brabant 2040’ een dubbele oriëntatie. We blijven daarom onze belangen in Noordoost-Brabant op het gebied van wonen en verstedelijking behartigen, los van de samenwerkingsorganisatie RNOB.
We hebben de samenwerking op het gebied van wonen (met name kennisdeling en uitwisseling van ervaringen), leisure (via RBT) en arbeidsparticipatie (via Baanbrekers) in Langstraatverband voortgezet.
- In oktober 2024 heeft het van Gogh Nationaal park de status verkregen waar ze op hoopten. Met onze partners gaan we verder met het verbeteren van de kwaliteit van voorzieningen en maken we natuur, landschap en erfgoed beter leefbaar, toegankelijk en bereikbaar
1.4 Dienstverlening
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- In een veranderende wereld kiezen mensen hun eigen kanalen om in contact te komen met de gemeente. Hier willen we graag op aansluiten. De gemeente richt haar kanalen zo in dat deze voor iedere inwoner in de gemeente toegankelijk zijn.
- De informatiebehoefte van inwoners en ondernemers is leidend bij het aanbieden van informatie. We bieden die informatie aan via schriftelijke kanalen zoals onze wekelijkse infopagina Nu & Morgen, flyers en brochures en online of digitaal via de gemeentelijke websites, social media en e-mailnieuwsbrieven.
- De websites helpen inwoners en ondernemers zo goed mogelijk om de belangrijkste taken waarvoor zij de gemeente nodig hebben online te regelen.
- De wens van (sociale) woningbouw op de plek van gemeentehuis Drunen en de veranderde balans tussen op kantoor werken en thuiswerken voor gemeentelijk medewerkers bieden een unieke kans om vanuit de suboptimale situatie van 2 gemeentehuizen de dienstverlening aan inwoners en bedrijven te verbeteren.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet van kracht geworden. Dit gaat gepaard met onder andere een nieuw digitaal loket. Dit loket functioneerde nog niet optimaal. We hebben initiatiefnemers, waar nodig, ondersteund om de weg te vinden in dit digitale loket. Hiervoor is onze website goed ingericht en stond een back-upteam klaar in geval de dienstverlening erg onder druk zou komen. Het back-upteam heeft niet in actie hoeven komen. Er is vooral persoonlijke ondersteuning aan telefoon geboden door collega's van het team omgevingsvergunningen. Dat was in veel gevallen afdoende. In een aantal gevallen gingen we bij de initiatiefnemer langs. Daarnaast zijn we soepel omgegaan met aanvragen die niet compleet waren (mede door het digitale loket). We ondersteunden de initiatiefnemers en gaven hen ruimte om de aanvraag compleet te maken.
- In 2024 lag de nadruk op het goed laten verlopen van de documentenpiek. Hierdoor zijn er in het afgelopen jaar ruim 2 x zoveel reisdocumenten afgegeven als in 2023. Dit is gedaan met behoud van de dienstverlening en zonder (oplopende) wachttijden. We hebben de landelijke ontwikkelingen omtrent beeldbellen gevolgd.
- We hebben onze data en informatiebeheer op verschillende manieren ingezet om de dienstverlening richting onze inwoners te verbeteren. Voorbeelden hiervan zijn het bepalen van doelgroepen binnen de energietransitie, het optimaliseren van de strooirouters, het waarschuwen voor blauwalg, het in kaart brengen van oorlogsmonumenten, het maken van 3D-visualisaties voor de rotonde Mommersteeg en de bibliotheek in Drunen en het optimaliseren van het beheer van afvalbakken, kunstwerken, bankjes, containers, hondenuitlaatvelden en vleermuiskasten.
- We blijven scherp op een duidelijke en transparante communicatie naar onze inwoners waarbij ook de grenzen van de gemeentelijke dienstverlening aangegeven worden. Het is in 2024 niet gelukt om meertalig te communiceren; dit wordt veroorzaakt door het niet functioneren van de vertaalfunctie op www.heusden.nl . In 2025 gaan we hier opnieuw mee aan de slag.
- Eind 2023 is aan de raad de uitwerking van de aangenomen moties in de raad van 12 juli 2022 voorgelegd. Concreet betekent dit dat aan de raad 4 scenario’s voor centrale huisvesting van de gemeente zijn voorgelegd om zo het gemeentehuis Drunen vrij te maken voor woningbouw. De raad besloot naar aanleiding van dit voorstel om een programma van eisen uit te werken voor de scenariokeuze. Ook besloot de raad een stedenbouwkundige visie voor Drunen te maken. Het programma van eisen en de uitkomsten van de massastudie Drunen zijn in juni 2024 tijdens een thema-avond aan de raad gepresenteerd. Naar aanleiding van deze thema-avond heeft een nadere locatiestudie voor een van de scenario's (scenario 4: centrale huisvesting op een nieuwe plek om zo twee locaties vrij te spelen voor woningbouw) plaatsgevonden. Het resultaat van deze locatiestudie wordt betrokken bij een raadsvoorstel dat in het eerste halfjaar van 2025 aan de raad wordt voorgelegd.
1.5 Gemeentelijk vastgoed
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- We willen op effectieve wijze kunnen inspelen op toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen door het op strategische wijze inzetten van onze grondposities.
- Effectief beheer, exploitatie en gebruik van ons maatschappelijk vastgoed, gericht op de maatschappelijke functies die hiermee mogelijk worden gemaakt.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We gaan alleen bij hoge uitzondering over tot de verkoop van cultuurgronden en maken integrale afweging bij verzoeken tot verkopen van cultuurgronden.
- Alle geliberaliseerde gronden zijn volgens de nieuwe uitgiftesystematiek verpacht. Eerlijke verdeling en duurzame maatregelen zijn hierin speerpunten.
- Vanuit de bedrijfsmatigheidscheck bij agrariërs zijn in een juridische procedure reguliere pachtgronden teruggehaald en opnieuw verpacht aan agrariërs die wel voldoen aan bedrijfsmatigheidscheck.
- In 2024 is het huisvestingsbeleid van Steen naar Sleutel vastgesteld en een begin gemaakt aan de onderliggende uitwerkingsplannen. Nieuwe overeenkomsten richten we in volgens het de uitgangspunten van het huisvestingsbeleid. Ook bij multifunctionele accommodaties in oprichting handelen we volgens het nieuwe huisvestingsbeleid waarbij het beheer bij de gemeente komt te liggen en de gebruikers als gelijkwaardige spelers verantwoordelijk zijn voor de programmering.
- In het verlengde van het rekenkamerrapport over vastgoed hebben we een vastgoedinformatiesysteem (VIS) opgetuigd wat ervoor zorgt dat de raad zijn kaderstellende en controlerende rol kan vervullen. We gaan door met de verduurzaming van gemeentelijk vastgoed, dat we voor langere tijd in eigendom willen houden.
- Opvang van Oekraïense vluchtelingen:
- sinds april 2024 is de oude bibliotheek aan de Rooseveltstraat 32 in gebruik genomen als opvanglocatie met 43 opvangplekken. Verder zijn in 2024 voorbereidingen getroffen om uit te breiden van 395 naar 488 opvangplekken;
- in december is de opvanglocatie aan de Grotestraat 68(a) 70(a) te Drunen (eigendom van Woonveste) uitgebreid met 14 extra opvangplekken op nummer 70a;
- in december is een omgevingsvergunning verleend voor de opvang van 14 Oekraïense vluchtelingen op De Akker 76 te Vlijmen, een woonhuis in eigendom van de gemeente dat voorheen leegstond;
- in november heeft de raad besloten de panden aan de Gemeint 3 en de Achterstraat 27 te Vlijmen strategisch aan te kopen, onder andere voor de opvang van Oekraïners op korte termijn. Hiermee zijn in 2024 stappen gezet richting de realisatie van 20 opvangplekken bij de Gemeint 3 en 80 opvangplekken bij de Achterstraat 27.
