5.1 Integraal huisvestingsplan Onderwijs
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- De gemeente heeft de wettelijke zorgplicht voor onderwijshuisvesting. Op basis van de met de schoolbesturen overeengekomen ambities zorgen we voor kwalitatief goede en gezonde onderwijshuisvesting voor kinderen in Heusden. De maatregelen en ambities zijn opgenomen in het Integraal huisvestingsplan onderwijs 2017 - 2026 (versie 2022).
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- In 2024 is het integraal huisvestingsplan onderwijsgebouwen vertaald naar een uitvoeringsprogramma. Dit biedt kaders voor de rolverdeling, wijze van afstemming en besluitvorming tussen schoolbesturen enerzijds en gemeente Heusden anderzijds. Conform dit uitvoeringsprogramma worden de projecten De Groenen Bogen en De Bussel in De Grassen nu uitgewerkt. In 2024 zijn onderzoeken naar De Duinsprong en het d’Oultremont College uitgevoerd
- In 2024 is opnieuw een impuls gegeven aan de planvorming rondom de nieuwbouw voor basisschool De Bussel in De Grassen. De mogelijke samenwerkingspartners zijn opnieuw benaderd. Vanwege de uitblijvende vorderingen en uitspraken rondom GOL en bestemmingsplan De Grassen, Fase 2 stond dit proces een tijdje stil. Er is voor gekozen om de projectvoorbereiding voor de bouw van de maatschappelijke voorzieningen wel, zoveel mogelijk onafhankelijk van de lopende procedures, te starten.
- In 2023 is een haalbaarheidsonderzoek gestart naar de huisvesting van het d’Oultremont College in Drunen. De resultaten van dit onderzoek zijn in 2024 opgeleverd. Het vervolg op deze studie is meegenomen in de actualisatie van het integraal huisvestingsplan onderwijshuisvesting 2017-2026 (versie 2024) – dat in februari 2025 aan de raad is voorgelegd.
- Hoewel de gemeente niet verantwoordelijk is voor de huisvesting van kinderopvang heeft zij ook in 2024 meegedacht met betrokken organisaties. Zo heeft de gemeente meegewerkt aan het plaatsen van 2 units bij kindcentrum De Vlechter om zo te kunnen voldoen aan de vraag. Dat doen we omdat kindcentra belangrijk zijn voor de uitvoering van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE).
- In 2024 hebben we gewerkt aan het verkennend haalbaarheidsonderzoek voor een MFA in Elshout. Daarnaast zijn er oriënterende gesprekken gevoerd met maatschappelijke partners zoals Kansrijk Elshout, Elshout Vooruit, D’n Elshof, Scala en Woonveste. Op basis hiervan is in 2024 de keuze gemaakt de school niet mee te nemen in de MFA.
- In 2024 is het voorbereidingskrediet voor de nieuwbouw van basisschool De Groene Bogen vastgesteld. Daarbij heeft de raad op een later moment in 2024 besloten dat deze basisschool een energie neutraal gebouw gaat worden. De start van de upgrades basisscholen ‘t Kompas en Th.J. Rijkenschool zijn niet gerealiseerd in 2024 maar staan gepland voor 2025.
5.2 Onderwijsachterstanden / Aanpak laaggeletterdheid
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Het bestrijden van onderwijsachterstanden. Dat willen we bereiken door kinderen zo vroeg mogelijk te ondersteunen. Daarmee vergroten we de kansen op een zo goed mogelijke schoolloopbaan.
- Met de aanpak van laaggeletterdheid willen we bereiken dat meer inwoners beschikken over de benodigde basisvaardigheden of een stap zetten in die richting door het volgen van een (educatief) aanbod.
- Aan het eind van het programma (2024) voert de gemeente zelfstandig de regie over de aanpak van basisvaardigheden.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We monitoren continu met de maatschappelijke partners dat er kwantitatief en kwalitatief voldoende peuteropvang en voor- en vroegschoolse educatie (VVE) -aanbod is voor kinderen met een taalachterstand of een risico daarop (de zogenaamde doelgroepkinderen). Om dit te bereiken blijven we de maatschappelijke partners stimuleren om VVE aan te bieden en hebben we structurele afstemming. Zo hebben we gezorgd dat VVE-aanbod voor alle kinderen die dit nodig hebben gewaarborgd blijft. We hebben samen met de betrokken organisaties gekeken naar mogelijkheden om het aantal locaties, waar VVE wordt aangeboden, uit te breiden. Dit krijgt vervolg in 2025 met een uitgebreider aanbod van VVE in de dagopvang.
- We hebben de tweejaarlijkse resultaatmonitor op de kwalitatieve inzet van de organisaties die voor- en vroegschoolse educatie aanbieden uitgevoerd. Daarnaast hebben we in 2024 nieuwe resultaatafspraken en een doelgroepdefinitie opgesteld.
- We hebben binnen de resultaatafspraken voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE) afspraken opgesteld met het primair onderwijs en voorschoolse instellingen over de doorlopende leerlijnen en de resultaten van voor- en vroegschoolse educatie. Deze afspraken worden binnen de structurele afstemming gemonitord en als er bijsturing nodig is, vindt dit in samenspraak met de betreffende organisaties plaats.
- Kinderen met taalachterstanden of een risico daarop (doelgroepkinderen) zijn vroegtijdig gesignaleerd en krijgen extra ondersteuning binnen de diverse vormen van VVE-aanbod. Zo zijn zij beter voorbereid op het reguliere aanbod binnen het onderwijs en kunnen zij hun schoolloopbaan beter doorlopen.
- Met het VoorporTAAL hebben we extra taalondersteuning aangeboden aan kinderen met een taal- of ontwikkelachterstand in de kleuterklassen en op diverse basisscholen is aanbod van taalklassen voor de middenbouw. Daarnaast hebben we taallessen voor ouders aangeboden, wat naast de ontwikkeling van taal voor de ouders ook heeft bijgedragen aan de ouderbetrokkenheid bij de ontwikkeling van het kind.
- Door intensieve afstemming met de consultatiebureaus van de GGD hebben we in beeld gekregen wat redenen zijn voor ouders om hun doelgroepkind geen gebruik te laten maken van de voorschoolse voorzieningen. We blijven doorlopend bezig om die doelgroep gebruik te laten maken van de voorzieningen en kijken daarbij wat ouders toch kan stimuleren om gebruik te maken door de nut en noodzaak van de ondersteuning te belichten.
- In 2024 zijn we gestart om de aanbevelingen uit het onderzoek naar meertalige communicatie door de gemeente uit te voeren. Hiermee verbeteren we onze eigen communicatie gericht op mensen die het Nederlands niet als moedertaal hebben. Na het inrichten van de vertaalfunctie op onze diverse websites kunnen we in 2025 de aanbevelingen afronden.
- Samen met de gemeenten in de arbeidsmarktregio, het Taalnetwerk Midden Brabant en de taalhuizen in onze gemeenten hebben we gewerkt aan de uitvoering van de aanpak ‘Midden-Brabant maakt het duidelijk’ . Voor de lokale uitvoering van deze afspraken over inzet en regie op het verbeteren van de basisvaardigheden speelt het Taalhuis een centrale rol.
- We hebben met het Taalhuis ingezet op het bereiken van laaggeletterde mensen die Nederlands als moedertaal hebben (de zogenaamde doelgroep NT1). Hiervoor is aanbod ingezet dat aansluit bij de vragen van deze doelgroep en communicatie gebruikt die meer gericht is op het bereiken van deze doelgroep.
- Daarnaast heeft het Taalhuis maatschappelijk partners betrokken bij de aanpak. Partners van deze aanpak hebben de trainingen ‘Duidelijk schrijven’, ‘Herkennen van laaggeletterdheid’ en ‘Doorverwijzen van laaggeletterden’ aangeboden gekregen. Ook onze eigen ambtenaren hebben deze training kunnen volgen. Hiermee hebben we ingezet op het verbeteren van basisvaardigheden van mensen die door de gemeente worden bereikt in de domeinen onderwijs, werk, gezin en gezondheid.
5.3 Leerlingenvervoer
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Stimuleren dat kinderen zoveel mogelijk zelfstandig reizen met meer aandacht voor de ontwikkelmogelijkheden van een kind. Voor de kinderen die aangewezen zijn op aangepast vervoer zorgen dat dit veilig en verantwoord wordt uitgevoerd.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We hebben leerlingen gestimuleerd om zelfstandig te reizen als dat mogelijk is. Hiervoor is een OV-pas met begeleiderskaart verstrekt. Nieuwe leerlingen kunnen ook een jaar lang oefenen, ook buiten schooltijden. We hebben op basis van maatwerk gekeken of leerlingen daarna zelfstandig kunnen reizen of andere, passende maatregelen nodig zijn. Daarnaast hebben we aan het begin van het schooljaar kritischer gekeken naar de toelating van leerlingen voor het aangepast vervoer en gekeken of andere vormen van vervoer beter passen voor de leerling.
- In het ‘Op Overeenstemming Gericht Overleg’ (OOGO) met het Samenwerkingsverband hebben we in 2023 een werkwijze afgesproken over de beoordeling of een school wel of niet past. Hierdoor is deze beoordeling blijvend onafhankelijker gemaakt.
- We hebben het overleg met het uitvoerend taxibedrijf geïntensiveerd om ondanks personeelstekorten een zo goed mogelijke dienstverlening te blijven houden. Daarnaast hebben we voorafgaand aan de drukke opstartperiode concrete afspraken gemaakt over de uitvoering om problemen aan het begin van het schooljaar en tijdens het schooljaar voor te zijn.
5.4 Bestrijden schoolverzuim en aanpak vroegtijdige schooluitval
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Minimaliseren van schooluitval en vroegtijdig schoolverlaten.
- Vroegtijdig schoolverlaters en langdurig verzuimers terug begeleiden richting arbeid, dagbesteding of onderwijs.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We registreren verzuimmeldingen en indien nodig is interventie gedaan door de leerplichtconsulent.
- We hebben geconstateerd dat het aantal thuiszitters is toegenomen en we kijken met het onderwijs en het samenwerkingsverband naar mogelijke oorzaken en oplossingen.
- Vroegtijdige schoolverlaters zijn in beeld gebracht, gehouden en terug begeleid naar een opleiding of een leerwerkplek om alsnog een startkwalificatie te behalen.
- Het doorstroompunt is ingezet voor trajectbegeleiding en het terug begeleiden van jongeren naar werk-, dagbesteding of onderwijs.
5.5 Brede samenwerking onderwijs
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Voor het gezamenlijk belang intensiveren van de relatie tussen de gemeente, de lokale onderwijsinstellingen, enkele onderwijsinstellingen buiten de gemeente, de kinderopvangorganisaties, Baanbrekers, jeugdhulp regio Hart van Brabant en het bedrijfsleven.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Met het onderwijs en andere partners hebben we structureel overlegd over zaken als zorg, samenwerking, veiligheid (op en om de scholen), gezond binnenklimaat, taalbevordering, kinderopvang en Integrale KindCentra (IKC).
- De Heusdense Educatieve Agenda (HEA) 2023-2027 onderstreept de samenwerking met de verschillende partners op het gebied van onderwijs en kinderopvang. Bij start van het schooljaar 2024-2025 is begonnen met de verdere uitwerking en uitvoering van de doelen binnen de HEA. De werkgroepen werken aan de volgende ambities:
1. Eerlijke kansen
2. Taalbevordering
3. Fysiek en mentaal gezonde kinderen
- In 2024 is er in beeld gebracht wat er nodig is om de doelen binnen de HEA te behalen. In 2024 zijn er onderzoeken uitgevoerd, die duidelijk maken welke interventies passend zijn. Het inzetten van passende interventies en acties is gestart in 2024 en blijft een dynamisch proces wat in 2025 voortgezet wordt.
