Paragrafen

Lokale heffingen

Onroerende zaakbelasting

Belastingsoort

Geraamde opbrengst
( x € 1.000)

Werkelijke opbrengst
( x € 1.000)

Onroerende-zaakbelastingen

€ 10.289

€ 10.283

Onder de naam onroerende-zaakbelastingen wordt een belasting geheven van diegene die op 1 januari gebruik maakt en/of in het bezit is van een pand. Te onderscheiden zijn:

  • De gebruikersbelasting (niet-woningen), die wordt opgelegd aan degene die de onroerende zaak gebruikt;
  • De eigenarenbelasting (woningen en niet-woningen), die wordt opgelegd aan de zakelijk gerechtigde (meestal de eigenaar) van een onroerende zaak.

Degene die op 1 januari de onroerende zaak in eigendom heeft en/of hiervan gebruik maakt, betaalt onroerende zaakbelasting voor het hele jaar. De WOZ-waarde van de onroerende zaak is de basis voor de heffing. De waarde is met een WOZ-beschikking vastgesteld. De WOZ-waarden worden via de landelijke voorziening WOZ (LV WOZ) geleverd aan de Rijksbelastingdienst en het Waterschap.

Afvalstoffenheffing

Belastingsoort

Geraamde opbrengst
( x € 1.000)

Werkelijke opbrengst
( x € 1.000)

Afvalstoffenheffing (incl. Milieustraat)

€ 4.325

€ 4.525

Op basis van de milieuwetgeving is de gemeente verplicht huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen en af te voeren. De kosten worden via de afvalstoffenheffing doorberekend aan de burgers. Het tarief wordt jaarlijks vastgesteld aan de hand van de kosten en het saldo in de egalisatievoorziening waarbij getracht wordt grote schommelingen tussen jaren te vermijden.

In 2024 zijn de gerealiseerde (directe en indirecte) kosten minus de overige inkomsten € 4.212.000. De gerealiseerde baten (afvalstoffenheffing € 4.352.000 en opbrengsten milieustraat € 172.000 zijn in totaal € 4.524.000. Het voordelige saldo van de lasten en de werkelijke baten groot € 312.000 is gemuteerd met de betreffende voorziening. Het dekkingspercentage hierdoor is 100%.
Bij het opstellen van de begroting 2024 zijn de tarieven vastgesteld als kostendekkend met een ingroei bijdrage vanuit de egalisatievoorziening van € 440.000. Deze bijdrage is in de loop van het jaar, na mutaties in kosten, bijgesteld tot € 335.000. Doordat kosten uiteindelijk € 448.000 positiever waren en de opbrengsten € 200.000 hoger zijn ontstaat de omslag van de onttrekking vanuit de egalisatiereserve van € 335.000 naar een storting van € 312.000 een omslag van € 646.000.
De toename van de afvalstoffenheffing is grotendeels te verklaren doordat 348.000 inworpen in de ondergrondse restafvalcontainers door de Afvalstoffendienst zijn geregistreerd in 2024. Voor de begroting 2024 is uitgegaan van de ervaringscijfers die waren opgebouwd in de jaren 2018-2023 en daarbij was het gemiddelde aantal inworpen 273.000. Een toename in 2024 van 75.000 inworpen waarvoor geen specifieke verklaring te geven is. Daarnaast zijn er minder kleine containers voor GFT aangeboden en meer grote containers. Het totaal aantal ledigingen is nagenoeg gelijk gebleven er is echter wel een hogere opbrengst voor GFT gerealiseerd.

De lagere kosten minus inkomsten worden met name veroorzaakt omdat per 1 januari 2024 een omslag heeft plaatsgevonden voor wat betreft de wijze van ophalen van oud papier en PMD. Het oud papier wordt voortaan opgehaald in de oude PMD containers en PMD in de daarvoor beschikbaar gestelde zakken. Bij de jaarrekening blijkt dat de ingeschatte kosten voor het ophalen van de papiercontainers te hoog zijn ingeschat waardoor een voordeel ontstaat van € 237.000. De opbrengsten van het oud papier zijn € 64.000 hoger dan was voorzien. Ophalen van PMD in zakken was ingestoken vanwege het hoge aantal afgekeurde ladingen PMD. Gebleken is dat door de wijziging van ophaalsystematiek het aantal afgekeurde ladingen fors is gedaald waardoor de kosten van ophalen en verwerken van PMD en ook daarmee het restafval € 180.000 lager zijn.

Rioolheffing

Belastingsoort

Geraamde opbrengst
( x € 1.000)

Werkelijke opbrengst
( x € 1.000)

Rioolheffing

€ 5.291

€ 5.258

Rioolheffing wordt geheven om de aanleg en de instandhouding van het gemeentelijk rioleringsstelsel te kunnen bekostigen. In 2024 gold het Waterplan 2023-2027, waarin voor de langere termijn de vervanging van de riolering, alsmede de onderhoudskosten daarvan, aangegeven zijn.

De totale toerekenbare kosten van de riolering bedroegen in 2024 € 4.842.000 inclusief ca. € 448.000 overhead. Het saldo van de lasten en de werkelijke baten ad € 418.000 is gemuteerd met de betreffende (spaar)voorziening dan wel de egalisatiereserve riolering. Het dekkingspercentage is hierdoor 100%.
De voordelen uit de exploitatie die zijn gestort in de egalisatiereserve riolering worden veroorzaakt door lagere kosten dan begroot van onder andere nog niet gemaakte kosten voor de actualisering van het GRP en overige planvorming.
In 2024 is een bedrag van € 524.000 aan vervangingsinvesteringen uitgevoerd welke ten laste van de spaarvoorziening (vervanging) riolering zijn gebracht. In het waterplan 2023-2027 is voor de spaarvariant gekozen ten aanzien van toekomstige investeringen.

Hondenbelasting

belastingsoort

Geraamde opbrengst
( x € 1.000)

Werkelijke opbrengst
( x € 1.000)

Hondenbelasting

€ 267

€ 270

In 2024 is een kleine meeropbrengst gerealiseerd. Ook heeft in 2024 een controle plaatsgevonden op het bezit van een hond.

Begrafenisrechten

belastingsoort

Geraamde opbrengst
( x € 1.000)

Werkelijke opbrengst
( x € 1.000)

Begrafenisrechten

170

173

De tarieven werden voor het jaar 2024 met 4% inflatiecorrectie verhoogd. Het gerealiseerde dekkingspercentage is 84,5% ten opzichte van een begroot percentage van 69,8%. In de lasten is €  186.000 aan toegerekende lasten gerealiseerd en € 18.000 aan overhead toegerekend, in totaal € 204.000.

Parkeerbelasting

Belastingsoort

Geraamde opbrengst
( x € 1.000)

Werkelijke opbrengst
( x € 1.000)

Parkeerbelasting

€ 78

€ 85

De baten bestaan uit parkeerbelasting (Vesting Heusden), parkeervergunningen en parkeerboetes. De hogere opbrengst ten opzichte van de begroting wordt veroorzaakt door meer opbrengst uit parkeergeld; de opbrengst uit parkeerboetes is ietwat afgenomen en de opbrengst uit parkeervergunningen is nagenoeg gelijk gebleven.  

Toeristenbelasting

 belastingsoort

Geraamde opbrengst
( x € 1.000)

Werkelijke opbrengst
( x € 1.000)

Toeristenbelasting

€ 170

€ 182

Toeristenbelasting wordt geheven van degene, die gelegenheid tot verblijf met overnachting biedt aan niet-ingezetenen, voor zover deze persoon of instelling belang daarbij heeft. Dit betreffen hotels, pensions, bed & breakfast gelegenheden. De opbrengst watertoeristenbelasting is ook begrepen in de opbrengst van de toeristenbelasting.

De oorspronkelijke begroting 2024 ging uit van een opbrengst van € 120.000. Na het opleggen van de aanslagen over 2023, is gebleken dat de opbrengst over 2023 circa € 156.000 zou bedragen, waarna de begroting 2024 is bijgesteld met € 50.000 tot € 170.000.

De totale in 2024 verantwoorde opbrengst bestaat uit de hogere opbrengst over 2023 van € 26.000 en de over 2024 geraamde opbrengst van € 156.000.

Marktgelden en standplaatsen

belastingsoort

Geraamde opbrengst
( x € 1.000)

Werkelijke opbrengst
( x € 1.000)

Marktgelden en standplaatsen

€ 28

€ 17

Onder de naam marktgeld wordt een recht geheven van een standplaats op voor de openbare dienst bestemde en door het college als marktterrein aan te wijzen plaatsen.
De inkomsten op basis van de tarieven 2024 bedragen voor marktgelden € 3.700 (begroot € 5.500) en voor standplaatsen € 13.700 (begroot € 22.000). De opbrengsten zijn inclusief de doorbelaste energievergoedingen.

Reclamebelasting

belastingsoort

Geraamde opbrengst
( x € 1.000)

Werkelijke opbrengst
( x € 1.000)

Reclamebelasting

€ 70

€ 68

Onder de naam reclamebelasting wordt binnen een vooraf bepaald gebied in zowel Drunen als Vlijmen een belasting geheven voor openbare aankondigingen (o.m. reclame-uitingen) die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg. De opbrengsten worden na aftrek van de gemeentelijke perceptiekosten (onder meer invorderingskosten) gestort in een ondernemersfonds.

Leges

Onder de naam leges worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten. De belastbare feiten, zoals het sluiten van een huwelijk, het aanvragen van paspoorten en rijbewijzen, het behandelen van aanvragen voor een omgevingsvergunning en allerlei overige vergunningen en verzoeken tot vrijstelling en ontheffing en de daarbij behorende tarieven zijn opgenomen in de bij de legesverordening behorende tarieventabel.

Bij de heffing van leges wordt zoveel mogelijk volledige kostendekking nagestreefd. Niet alle tarieven kunnen echter vrij worden vastgesteld. Met name voor de tarieven voor de zogenaamde reisdocumenten is van rijkswege een maximum tarief bepaald. Retributies zijn bedoeld om met de inkomsten uit de belastingheffing bepaalde gemeenteactiviteiten te bekostigen. Om te voorkomen dat gemeenten met deze specifieke belastingen ook andere activiteiten financieren, mogen slechts kosten worden verhaald en is het maken van winst niet toegestaan. In het algemeen wordt bij legeskosten jaarlijks het inflatiepercentage gecorrigeerd. Dit is ook in 2024 gedaan bij het opstellen van de begroting. Op basis van de realisatie 2024 is een kostendekkendheid van 99,4 % berekend. De toegerekende overhead is € 216.000.

Deze pagina is gebouwd op 07/01/2025 10:43:12 met de export van 07/01/2025 10:29:12