Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Grondexploitatie € 7.000.000, diverse kans%
(programma Economie en recreatie en Bouwen en wonen)

De complexe en langdurige processen rondom projecten, brengen risico’s met zich mee. Dit kan leiden tot tegenvallende resultaten, waardoor verliezen hoger uit kunnen vallen dan verwacht. Verliezen zijn afgedekt met voorzieningen. Wanneer voorzieningen ontoereikend blijken, moet het gemeentelijk weerstandsvermogen toereikend zijn om aanvullende verliezen op te kunnen vangen.

De algemene risico’s zijn doorgerekend voor alle relevante projecten. De algemene risico’s betreffen onder meer het risico van dalende grondprijzen bij een tegenvallende economische ontwikkeling, het risico dat de rente kan stijgen en het risico dat de inflatie hoger uitvalt dan ingerekend. In de risicoanalyse is rekening gehouden met het scenario van een economische teruggang waarbij verkoopprijzen dalen, hypotheekrentes stijgen, de verkopen vertragen en de jaarlijkse indexering van de grondprijzen lager uitvalt.

De algemene risico’s zijn ongeveer € 0,6 miljoen lager ingeschat. Dit komt doordat we een kleiner risico zien op dalende woningprijzen / grondprijzen. Daar staat tegenover dat de risico’s van meer inflatie en een hogere rentetoerekening aan de grondexploitaties bij de jaarrekening hoger uitvallen. Per saldo zien we een afname van de algemene risico’s.

De risicoanalyses voor de jaarrekening 2024 zijn begin 2025 opgesteld. Daarbij zijn de projectspecifieke risico’s ongeveer € 1,1 miljoen lager berekend. Het project de Grassen heeft met een totaal risicobedrag van € 5,9 miljoen (voor zowel algemene risico’s als projectspecifieke risico’s) nog het grootste aandeel in het resterende risicobedrag voor de grondexploitaties van in totaal € 7 miljoen.  

Risico’s sociaal domein € 1.800.000, diverse kans% (programma sociaal domein)

Zoals gebruikelijk zijn de risico’s in het sociaal domein geactualiseerd op hoofdlijnen. Hierbij ligt de focus op actuele ontwikkelingen en de financiële risico’s. De totale omvang van de risico’s is gestegen ten opzichte van vorig jaar. Dit komt voornamelijk door de onzekerheid of de beoogde afname van gespecialiseerde jeugdhulp wordt gerealiseerd. Hiermee is rekening gehouden door hiervoor lagere kosten te ramen dan in de regionale begroting opgenomen.
Nu de reserve sociaal domein geen saldo meer heeft moeten de risico’s in het sociaal domein volledig worden meegenomen in de doorrekeningen voor de algemene reserve. Dit zorgt ook voor een stijging van dit bedrag.

Beperkte capaciteit (formatie) door uitval of niet ingevulde vacatures € 500.000, 50% kans
(diverse programma’s)

De huidige economische ontwikkelingen zorgen voor een krappe arbeidsmarkt. Hierdoor is het moeilijk om vacatures in te vullen. Dit is een landelijk gesignaleerde trend, die zich inmiddels heeft uitgebreid naar bijna alle werkterreinen.  Omdat de werkzaamheden doorgaan en om het effect op de organisatie en doelstellingen te beperken kan gekozen worden voor tijdelijke inhuur om de vacatures in te vullen. Dit brengt echter hogere kosten met zich mee.

Naheffing of boete voor onjuiste BTW aangifte/compensatie (BCF) € 350.000, 60% kans
(diverse programma’s)

De complexiteit van de BTW-wetgeving en het BTW compensatiefonds zorgt voor financiële risico's. Hiervoor is geen voorziening getroffen. Hoewel er jaarlijks diverse controles op de juistheid van de BTW-afdracht en declaraties bij het BTW compensatiefonds plaatsvinden, kan een boekenonderzoek uiteindelijk tot een naheffingsaanslag leiden. Momenteel loopt er een boekenonderzoek met betrekking tot het BTW compensatiefonds. De uitkomsten kunnen tot een naheffingsaanslag leiden. De omvang is gebaseerd op 5% van de gemiddelde omvang van de bcf aangifte van het afgelopen jaar.
.

Vervallen specifieke toprisico’s

Het volgende specifieke, financiële, risico voor de gemeente Heusden was opgenomen in de toprisico’s van de vorige paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing. Deze is echter nu vervallen:

Invoering privatisering bouwtoezicht € 200.000, 90% kans
(programma openbare orde en veiligheid)

De Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) is gelijktijdig met de Omgevingswet ingegaan op 1 januari 2024. Hierdoor is de bouwtechnische toets categorie 1 voortaan voor een kwaliteitsborger. Daardoor kunnen geen leges meer in rekening worden gebracht. De hoeveelheid Wkb-meldingen zijn fors lager dan verwacht in het afgelopen jaar. Met behulp van een extern advies is het financiële gevolg ingeschat en verwerkt in de begroting. Het is nog onzeker hoe dit zich in de toekomst ontwikkelt, op basis van de eerste inzichten is het risico verlaagd.

Deze pagina is gebouwd op 07/01/2025 10:43:12 met de export van 07/01/2025 10:29:12