Programma Verkeer en vervoer
Financiën (* 1.000) | Jaarrekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2024 na wijziging | Jaarrekening 2024 |
|---|---|---|---|---|
Lasten | 6.543 | 6.622 | 7.781 | 7.129 |
Baten | 781 | 379 | 399 | 670 |
Saldo | -5.762 | -6.243 | -7.382 | -6.459 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 129 | 133 | 133 | 133 |
Onttrekkingen uit reserves | 0 | 0 | 700 | 0 |
Per saldo mutaties reserves | -129 | -133 | 567 | -133 |
Saldo inclusief mutaties reserves | -5.891 | -6.376 | -6.815 | -6.592 |
Toelichting begroot na wijziging versus realisatie 2024
Specificatie verschil (x € 1.000):
Verkeer en vervoer | 919 |
|---|---|
Parkeren | -2 |
Parkeerbelasting | 6 |
Voordelig verschil | 923 |
Voornaamste verschillen:
Verkeer en vervoer | ||
|---|---|---|
Aan dit programma zijn minder interne uren besteed dan begroot. Door diverse clusters zijn minder uren besteed aan dit programma. | 28.000 | |
Het in 2023 voor onderhoud aan de Schweitzertunnel opgenomen bedrag is in 2023 en 2024 nog niet ingezet. De werkzaamheden worden doorgeschoven naar 2025. Hiervoor wordt een budgetoverheveling voorgesteld. | 700.000 | |
De kosten voor onderhoud van Civieltechnische kunstwerken zijn hoger dan geraamd. Dit betreft met name de kosten van vervanging van een brug bij de Vermeerstraat in Oudheusden en het onderhoud aan de geleiderail nabij de Elshoutseweg. | -81.000 | |
De kosten voor elektra voor de openbare verlichting zijn hoger dan de raming. In de jaarrekening zijn de kosten op basis van voorschoten verwerkt. De afrekening wordt in 2025 verwacht. | -85.000 | |
De kosten voor onderhoud en losse vervangingen van openbare verlichting zijn lager omdat meer planmatig vervangen is en deze kosten ten laste zijn gekomen van beschikbare kredieten en worden geactiveerd. | 96.000 | |
De kosten van uitgevoerde maatregelen uit het GVVP zijn lager dan geraamd. Er zijn nog geenprojecten met infrastructurele maatregelen van het GVVP in uitvoering genomen waardoor de kapitaallasten lager zijn | 72.000 | |
In 2024 is een bedrag van € 55.000 vrijgevallen uit de voorziening achterstallig onderhoud wegen. | 55.000 | |
De kapitaallasten voor wegen zijn lager dan geraamd. Dit kan worden verklaard doordat er nog geen afschrijving heeft plaatsgevonden op de projectinvesteringen GOL, mitigerende maatregelen Vijfhoevenlaan en het fietspad Tuinbouwweg. | 140.000 | |
Overige verschillen | -2.000 | |
Saldo verschil | 923.000 |
Toelichting op hoofdlijnen realisatie 2024 versus realisatie 2023
Specificatie verschil (x € 1.000):
Saldo jaarrekening 2024 | -6.459 |
|---|---|
Saldo jaarrekening 2023 | -5.762 |
Nadelig verschil | 697 |
Voornaamste verschillen:
Verkeer en vervoer | ||
|---|---|---|
In 2024 zijn minder inkomsten uit leges instemmingsbesluiten en degeneratievergoedingen ontvangen dan in 2023. Er zijn in 2023 ook bedragen over voorgaande jaren in rekening gebracht. | -210.000 | |
In 2024 zijn meer kosten gemaakt voor toezicht kabels en leidingen (glasvezelprojecten). | -43.000 | |
In 2024 waren de kosten voor klein onderhoud aan wegen lager dan in 2023. | 58.000 | |
In 2024 meer kosten gemaakt voor onderzoek en voorbereiding van de herinrichting van de Vismarkt dan in 2023. | -37.000 | |
Er is in 2024 sprake van een lagere vrijval uit de voorziening onderhoud wegen waardoor er ten opzichte van 2023 sprake is van een nadelig effect. | -143.000 | |
In 2024 zijn meer kosten gemaakt voor onderhoud en vervanging van civieltechnische kunstwerken dan in het jaar 2023. | -177.000 | |
De kosten voor energie van de openbare verlichting zijn in 2024 lager dan in 2023. Dit is het gevolg van dalende energieprijzen. | 169.000 | |
De kosten voor onkruidbestrijding op verhardingen zijn in 2024 fors hoger dan over 2023. Dit heeft te maken de beëindiging van de samenwerking met de vorige aannemer omdat de prestaties achterbleven bij de gemaakte afspraken. Het nieuwe contract voor 2024 is duurder uitgevallen en is sprake geweest van een schadeclaim als gevolg van vermeend meerwerk. Bij de tussentijdse rapportages in 2024 is hierover uitgebreid gerapporteerd. | -298.000 | |
In 2024 zijn de kosten voor onderhoud van de bermen lager dan in 2023. | 83.000 | |
In 2024 zijn de afschrijvingslasten voor wegen en parkeren hoger dan in 2023. | -52.000 | |
Overige verschillen | -47.000 | |
Saldo verschil | -697.000 |
