Programma Economie en recreatie
Financiën (* 1.000) | Jaarrekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2024 na wijziging | Jaarrekening 2024 |
|---|---|---|---|---|
Lasten | 7.936 | 12.955 | 11.083 | 7.901 |
Baten | 1.999 | 7.798 | 4.911 | 2.460 |
Saldo | -5.937 | -5.157 | -6.171 | -5.441 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 724 | 1.374 | 806 | 422 |
Onttrekkingen uit reserves | 75 | 10 | 709 | 116 |
Per saldo mutaties reserves | -649 | -1.364 | -97 | -307 |
Saldo inclusief mutaties reserves | -6.586 | -6.520 | -6.269 | -5.748 |
Toelichting begroot na wijziging versus realisatie 2024
Specificatie verschil (x € 1.000):
Recreatieve havens | 20 |
|---|---|
Economische ontwikkeling | -53 |
Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen | -20 |
Economische promotie | -5 |
Cultureel erfgoed | 16 |
Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 1.319 |
Fysieke bedrijfsinfrastructuur | -547 |
Voordelig verschil | 730 |
Voornaamste verschillen:
Recreatieve havens | € | |
|---|---|---|
De huurkosten voor de jachthaven zijn lager dan geraamd. | 20.000 | |
Economische ontwikkeling | ||
Aan dit taakveld zijn meer uren toegerekend dan geraamd. Dit is een verschuiving van uren met taakveld economische promotie waar minder uren geschreven zijn. | -43.000 | |
De kosten voor uitvoering sociaal economisch plan zijn hoger dan geraamd. | -10.000 | |
Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen | ||
De kosten voor energie van de standplaatsen zijn € 10.000 hoger dan geraamd. Daarnaast zijn de inkomsten uit marktgelden en vergunningen € 10.000 lager. | -20.000 | |
Economische promotie | ||
Aan dit taakveld zijn meer uren toegerekend dan geraamd. Dit is een verschuiving van uren naar taakveld economische ontwikkeling waar meer uren geschreven zijn. | -17.000 | |
Hogere opbrengst toeristenbelasting in 2024. Dit is met name het gevolg van hogere realisatie van de opbrengst over het jaar 2023. Tevens is in de jaarrekening 2024 rekening gehouden met een hogere (nog te realiseren) opbrengst. | 12.000 | |
Cultureel erfgoed | ||
In 2021 is van het Rijk een budget ontvangen voor het opstellen van een kerkenvisie. In 2023 heeft een startoverleg plaatsgevonden met vertegenwoordigers van de kerkelijke gemeenten. In 2024 heeft het vervolg plaatsgevonden maar het opstellen van de visie is nog niet afgerond. Op de ontvangen middelen heeft nog geen volledige besteding plaatsgevonden daarom wordt voor het restant een budgetoverheveling voorgesteld. | 10.000 | |
Aan dit taakveld zijn minder uren toegerekend dan geraamd. | 6.000 | |
Openbaar groen en (openlucht) recreatie | ||
Aan dit taakveld zijn minder uren toegerekend dan geraamd. | 334.000 | |
Het beschikbaar gestelde krediet voor onderzoek en uitvoering van de baggerwerkzaamheden in de Elshoutse Wielen is nog niet geheel besteed. Voor het deel dat niet besteed is wordt een budgetoverheveling voorgesteld. | 556.000 | |
Voor de uitvoering van bomensnoei heeft een aanbesteding plaatsgevonden die enige vertraging heeft opgelopen. Door deze vertraging heeft de uitvoering van de eerste snoeironde niet meer in 2024 plaats kunnen vinden. Dit betekent dat in 2025 feitelijk met de snoei gestart kan worden. Hiervoor wordt een budgetoverheveling voorgesteld. | 150.000 | |
Over de periode 2018 tot en met 2024 is een jaarlijkse subsidie ontvangen van het Rijk voor onderhoud en instandhouding van groenaanleg op Bastion Hollandia en de Vestingwerken. Op basis van de in 2024 gemaakte afrekening heeft een gunstige afrekening plaatsgevonden. | 196.000 | |
In 2024 is het voor klimaatadaptatie beschikbare budget niet ingezet. De klimaatadaptatiestrategie is begin 2024 vastgesteld waardoor er nog geen heel jaar voor uitvoering en besteding is geweest. | 55.000 | |
De kosten voor afronding van het project inrichting Heidijk zijn lager uitgevallen dan verwacht waardoor sprake is van een voordeel. | 28.000 | |
Fysieke bedrijfsinfrastructuur | ||
Het taakveld Fysieke bedrijfsinfrastructuur (bouwgrondexploitatie) is in principe budgettair neutraal binnen de begroting of jaarrekening omdat het saldo van de uitgaven en inkomsten via de post onderhanden werken naar de voorraad gronden op de balans wordt verwerkt. Effecten op dit taakveld ontstaan door winstnemingen en stortingen in de reserve bovenwijkse voorzieningen die via het taakveld mutaties reserves worden gestort of onttrokken uit reserves. Daarnaast is de mutatie in de voorziening verliesgevende complexen een post die het saldo beïnvloedt. | ||
In de begroting 2024 was voor de complexen Hoog I; Hoog II; Dillenburg en Groenewoud Noordwest een tussentijdse winstneming voorzien van | -298.000 | |
Omdat in het complex Dillenburg een perceel nog niet is uitgeven in 2024 blijft de storting, groot € 2.500, naar de reserve bovenwijkse voorzieningen achter op het begrootte cijfer van € 18.800 per saldo dus | -16.000 | |
In de 2e berap 2024 is melding gemaakt van een wijziging van de rentetoerekening naar de diverse bouwgrondexploitaties. Dit heeft voor de verliesgevende complexen een positief effect en daarom is in de 2e berap een vrijval uit de verliesvoorziening begroot van € 82.000. Voor de complexen Steenenburg bedrijven en Verdoorn Heesbeen blijkt echter dat het nadelige saldo is toegenomen en dat de voorziening niet toereikend is. Deze moet daarom worden aangevuld met in totaal | -227.000 | |
Overige verschillen | -6.000 | |
Saldo verschil | 730.000 |
Toelichting op hoofdlijnen realisatie 2024 versus realisatie 2023
Specificatie verschil (x € 1.000):
Saldo jaarrekening 2024 | -5.441 |
|---|---|
Saldo jaarrekening 2023 | -5.937 |
Voordelig verschil | 495 |
Voornaamste verschillen:
€ | ||
Aan dit programma zijn in 2024 meer uren toegerekend dan over het jaar 2023. Dit betreft met name openbaar groen voor een bedrag van € 86.000 en voor een bedrag van € 34.000 meer aan speelterreinen en speelvoorzieningen | -114.000 | |
Economische ontwikkeling | ||
In 2024 zijn de kosten voor uitvoering van het sociaal economisch plan hoger dan in 2023. Dit wordt verklaard doordat verwachte kosten van eind 2023 door geschoven zijn naar 2024. | -45.000 | |
Openbaar groen en (openlucht) recreatie | ||
De kosten voor renovatie van het openbaar groen zijn in 2024 hoger. Hiervoor zijn ook extra middelen beschikbaar gesteld vanaf 2024. | -169.000 | |
In 2024 zijn de kosten voor de jaarlijkse bomensnoei lager dan in 2023 omdat de aanbesteding vertraging opgelopen heeft. Hiervoor is een budgetoverheveling voorgesteld. | 143.000 | |
In 2024 zijn voorbereidingskosten gemaakt voor baggerwerkzaamheden bij de Elshoutse Wiel. Deze kosten komen ten laste van de reserve baggeren. | -90.000 | |
In 2024 is sprake van lagere energiekosten voor het bezoekerscentrum. | 58.000 | |
Fysieke bedrijfsinfrastructuur | ||
Het taakveld Fysieke bedrijfsinfrastructuur (bouwgrondexploitatie) is in principe budgettair neutraal binnen de begroting of jaarrekening omdat het saldo van de uitgaven en inkomsten via de post onderhanden werken naar de voorraad gronden op de balans wordt verwerkt. Effecten op dit taakveld ontstaan door winstnemingen en rood voor groen posten die via het taakveld mutaties reserves worden gestort of onttrokken uit reserves. | ||
De winstnemingen in de jaarrekening 2024 bij de complexen voor bedrijventerreinen (Hoog I, Hoog II, Dillenburg en Metal Valley zijn in totaal | -298.000 | |
Met betrekking tot stortingen in de reserve Bovenwijks is in 2024 een bedrag van € 3.000 verwerkt vanuit het complex Dillenburg. In 2023 was er vanuit het complex Hoog II € 19.000 gestort wat een effect op het onderhanden werk heeft van € 16.000. | -16.000 | |
De voeding van de verliesvoorziening van de bedrijfscomplexen is voor 2024 | 985.000 | |
Overige verschillen | 41.000 | |
Saldo verschil | 495.000 |
