Verschillenanalyse per programma

Sport en cultuur

Programma Sport en cultuur

Financiën (* 1.000)

Jaarrekening 2023

Begroting 2024

Begroting 2024 na wijziging

Jaarrekening 2024

Lasten

9.011

8.995

10.388

9.722

Baten

2.494

2.253

2.316

2.471

Saldo

-6.517

-6.742

-8.072

-7.251

Mutaties reserves

Stortingen in reserves

0

0

0

0

Onttrekkingen uit reserves

25

0

0

0

Per saldo mutaties reserves

25

0

0

0

Saldo inclusief mutaties reserves

-6.492

-6.742

-8.077

-7.251

Toelichting begroot na wijziging versus realisatie 2024

Specificatie verschil (x € 1.000):

Sport

733

Cultuur

88

Voordelig verschil

821

Voornaamste verschillen:

Sport

Er waren extra kosten geraamd voor de inhuur van zwemonderwijzers, maar kosten zijn niet volledig benut. Daarnaast is er een verschuiving naar taakveld burgerzaken, omdat een medewerker vanuit sport, gezien de drukte van taken met betrekking tot burgerzaken, daar is bijgesprongen .

99.000

Voor de herinrichting van De Schroef is door de initiatiefnemers een bijdrage gevraagd aan de gemeente.  Op basis van het projectplan van Stichting de Schroef werden de kosten hiervoor geraamd op
€ 1.335.000. Een deel van deze kosten kan niet geactiveerd worden en is in de begroting 2023 opgenomen als incidentele last in de exploitatie (€ 537.000). Middels een budgetoverheveling wordt voorgesteld om dit bedrag in 2025 beschikbaar te houden. De kosten zijn in 2024 nog niet gemaakt, doordat er extra participatie nodig was voor het opstellen van het inrichtingsplan, dit heeft geleid tot een langere doorlooptijd. Ten tijde van het opstellen van de begroting werd er vanuit gegaan dat er kapitaallasten zouden voortvloeien uit het activeerbare deel van de kosten (€ 24.000). Echter heeft er in 2023 geen investering plaatsgevonden, waardoor er in 2024 geen kapitaallasten zijn.

561.000

De energiekosten zijn hoger dan geraamd. De kosten voor 2024 zijn op basis van schattingen als voorschot in rekening gebracht en er heeft nog geen afrekening op basis van werkelijk verbruik plaatsgevonden.

-108.000

In 2024 waren er incidentele kosten opgenomen om naast de verduurzaming van sportzalen De Kubus en De Vennen een aantal verbetermaatregelen toe te passen. Deze maatregelen zijn nog niet uitgevoerd. Middels een budgetoverheveling wordt voorgesteld om een bedrag van € 50.000 beschikbaar te houden voor het plaatsen van akoestische wandpanelen in de sportzalen. Het resterende bedrag valt vrij (€ 77.000).

127.000

Bij de diverse sportparken vallen de kosten voor het onderhoud van de (kunstgras)velden lager uit dan begroot. Dit komt doordat twee van de zes hockeyvelden zijn gerenoveerd en het hybrideveld van VV Nieuwkuijk is gerenoveerd naar kunstgras, waardoor er aan die velden minder onderhoud is geweest. Daarnaast is er bij de Vlijmense Boys één veld nog beperkt gebruikt, waardoor de onderhoudskosten ook beperkt waren, voor dit veld waren er nog wel onderhoudskosten begroot. Dit alles heeft geleid tot een voordeel van € 39.000.

39.000

De inkomsten van de zwemlessen zijn hoger dan begroot. Er zijn meer zwemlesgroepen dan bij de begroting was ingeschat. Daarnaast zijn er borstcrawl cursussen geweest die niet waren begroot en zijn er meer bijlessen gegeven dan van tevoren was gedacht. Ook zijn de groepen voor de groepslessen groter geworden en is er een nieuwe opzet van abonnementsstructuur. Dit alles heeft geleid tot een voordeel.

79.000

Om sport en beweging te stimuleren konden gemeenten in het verleden de btw die aan hen in rekening werd gebracht in aftrek brengen. Met ingang van 1 januari 2019 is dit recht vervallen. Dit heeft tot gevolg dat alle inkoop btw kostenverhogend is geworden. Daar staat tegenover dat gemeenten ter compensatie een specifieke uitkering aan kunnen vragen (SPUK). In de begroting is er vanuit gegaan dat we de volledige compensatie ontvangen. De regeling is met ingang van 2024 gewijzigd, op basis van een gemiddelde van voorgaande jaren is een bedrag ontvangen. Dit is € 85.000 lager dan begroot. Daar staat tegenover dat er over 2023 naar aanleiding van de beschikking nog extra middelen zijn ontvangen ter grootte van
€ 110.000. Dit resulteert in een voordeel van € 25.000.

25.000

Er is ten opzichte van de begroting een aanvullende storting gedaan in de voorziening onderhoud gebouwen. Dit is gedaan om de kostprijsverhogende btw bij sport te compenseren, dit was niet meegenomen bij de begroting.

-120.000

Kapitaallasten zijn lager dan begroot door wijziging van de rekenrente.

31.000

Cultuur

Er is minder subsidie verstrekt aan De Voorste Venne dan begroot. Dit komt doordat er door De Voorste Venne minder subsidie is aangevraagd vanwege het inhuizen van de bibliotheek. Bij het opstellen van de begroting 2024 was nog niet duidelijk voor welk bedrag de subsidie werd aangevraagd en toegekend. Bij de tussentijdse rapportage over 2024 is hier per abuis geen melding van gemaakt. Dit resulteert in een voordeel.

81.000

Overige verschillen

7.000

Saldo verschil

821.000

Toelichting op hoofdlijnen realisatie 2024 versus realisatie 2023

Specificatie verschil (x € 1.000):

Saldo jaarrekening 2024

-7.251

Saldo jaarrekening 2023

-6.517

Nadelig verschil

734

Voornaamste verschillen:

Er zijn meer interne uren doorbelast dan in 2023. Dit wordt met name veroorzaakt door een hogere productiviteit bij de zwemonderwijzers. Daarnaast zijn er meer uren gemaakt met betrekking tot cultuur door uitbreiding van de medewerkers.

-90.000

Er zijn meer huurinkomsten van sportzalen en -velden doordat de huurprijzen zijn geïndexeerd ten opzichte van 2023.

81.000

De kosten voor energie waren in 2023 fors hoger vanwege de gestegen energieprijzen. We verwachten nog een afrekening over 2024. Dit resulteert in een voordeel ten opzichte van 2023.

297.000

In 2023 is er bij zwembad Die Heygrave een toiletgroep vervangen. Dit leidt in 2024 tot een voordeel.

44.000

De inkomsten van de zwemlessen zijn hoger dan in 2023. Er zijn in 2024 meer zwemlesgroepen dan in 2023. Ook zijn de groepen voor de groepslessen groter geworden en is er een nieuwe opzet van abonnementsstructuur.

44.000

In 2023 zijn er incidentele kosten gemaakt voor de ondersteuning van het burgerinitiatief voor het sportpak De Hoge Heide. Dit leidt in 2024 tot een voordeel.

28.000

Er zijn vanuit het Rijk middelen ontvangen vanuit de specifieke uitkering meerkosten energie openbare zwembaden. Deze uitkering heeft betrekking op de meerkosten voor energie over de jaren 2022 en 2023. Deze regeling is in 2023 gestart, waardoor de middelen volledig in 2023 zijn ontvangen. Dit levert in 2024 een nadeel op ten opzichte van 2023.

-206.000

Om sport en beweging te stimuleren konden gemeenten in het verleden de btw die aan hen in rekening werd gebracht in aftrek brengen. Met ingang van 1 januari 2019 is dit recht vervallen. Dit heeft tot gevolg dat alle inkoop btw kostenverhogend is geworden. Daar staat tegenover dat gemeenten ter compensatie een specifieke uitkering aan kunnen vragen (SPUK). Ten opzichte van 2023 zijn er meer middelen ontvangen, dit wordt veroorzaakt dat er in 2024 nog middelen zijn ontvangen die betrekking hebben op 2023.

87.000

Er is in 2024 een hogere storting geweest in de voorziening onderhoud gebouwen met betrekking tot sport en cultuur dan in 2023. Dit is gedaan op basis van het in november 2023 vastgestelde meerjarenonderhoudsplan. De hogere storting wordt met name veroorzaakt door de indexatie van de bouwkosten.

-592.000

Ten opzichte van 2023 zijn de kapitaallasten toegenomen. Dit wordt veroorzaakt door de verduurzaming van sportzaal De Vennen, de nieuwbouw kleedruimte SC Elshout, eenmalige afschrijving van het hybride veld bij vv Nieuwkuijk en de inhuizing van de bieb in de Voorste Venne.

-253.000

De subsidie aan het streekarchief is ten opzichte van 2023 gestegen als gevolg van indexatie, stijgende personeelskosten, stijgende huisvestigingskosten en kosten voor een e-depot.

-34.000

In 2024 wordt geen huur meer ontvangen voor de bibliotheek in Drunen vanwege de inhuizing in de Voorste Venne (€ 112.000). Daar staat tegenover dat er meer huur wordt ontvangen vanuit de Voorste Venne voor de inhuizing van de bibiliotheek en de indexatie (€ 73.000).  Daarnaast is de subsidie aan de bibliotheken gestegen als gevolg van prijs- en loonindexatie (€ 48.000). Dit leidt in totaal tot een nadeel ten opzichte van 2023 van € 87.000.

-87.000

Overige verschillen

-53.000

Saldo verschil

-734.000

Deze pagina is gebouwd op 07/01/2025 10:43:12 met de export van 07/01/2025 10:29:12