Programma Sport en cultuur
Financiën (* 1.000) | Jaarrekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2024 na wijziging | Jaarrekening 2024 |
|---|---|---|---|---|
Lasten | 9.011 | 8.995 | 10.388 | 9.722 |
Baten | 2.494 | 2.253 | 2.316 | 2.471 |
Saldo | -6.517 | -6.742 | -8.072 | -7.251 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen uit reserves | 25 | 0 | 0 | 0 |
Per saldo mutaties reserves | 25 | 0 | 0 | 0 |
Saldo inclusief mutaties reserves | -6.492 | -6.742 | -8.077 | -7.251 |
Toelichting begroot na wijziging versus realisatie 2024
Specificatie verschil (x € 1.000):
Sport | 733 |
|---|---|
Cultuur | 88 |
Voordelig verschil | 821 |
Voornaamste verschillen:
Sport | € | |
|---|---|---|
Er waren extra kosten geraamd voor de inhuur van zwemonderwijzers, maar kosten zijn niet volledig benut. Daarnaast is er een verschuiving naar taakveld burgerzaken, omdat een medewerker vanuit sport, gezien de drukte van taken met betrekking tot burgerzaken, daar is bijgesprongen . | 99.000 | |
Voor de herinrichting van De Schroef is door de initiatiefnemers een bijdrage gevraagd aan de gemeente. Op basis van het projectplan van Stichting de Schroef werden de kosten hiervoor geraamd op | 561.000 | |
De energiekosten zijn hoger dan geraamd. De kosten voor 2024 zijn op basis van schattingen als voorschot in rekening gebracht en er heeft nog geen afrekening op basis van werkelijk verbruik plaatsgevonden. | -108.000 | |
In 2024 waren er incidentele kosten opgenomen om naast de verduurzaming van sportzalen De Kubus en De Vennen een aantal verbetermaatregelen toe te passen. Deze maatregelen zijn nog niet uitgevoerd. Middels een budgetoverheveling wordt voorgesteld om een bedrag van € 50.000 beschikbaar te houden voor het plaatsen van akoestische wandpanelen in de sportzalen. Het resterende bedrag valt vrij (€ 77.000). | 127.000 | |
Bij de diverse sportparken vallen de kosten voor het onderhoud van de (kunstgras)velden lager uit dan begroot. Dit komt doordat twee van de zes hockeyvelden zijn gerenoveerd en het hybrideveld van VV Nieuwkuijk is gerenoveerd naar kunstgras, waardoor er aan die velden minder onderhoud is geweest. Daarnaast is er bij de Vlijmense Boys één veld nog beperkt gebruikt, waardoor de onderhoudskosten ook beperkt waren, voor dit veld waren er nog wel onderhoudskosten begroot. Dit alles heeft geleid tot een voordeel van € 39.000. | 39.000 | |
De inkomsten van de zwemlessen zijn hoger dan begroot. Er zijn meer zwemlesgroepen dan bij de begroting was ingeschat. Daarnaast zijn er borstcrawl cursussen geweest die niet waren begroot en zijn er meer bijlessen gegeven dan van tevoren was gedacht. Ook zijn de groepen voor de groepslessen groter geworden en is er een nieuwe opzet van abonnementsstructuur. Dit alles heeft geleid tot een voordeel. | 79.000 | |
Om sport en beweging te stimuleren konden gemeenten in het verleden de btw die aan hen in rekening werd gebracht in aftrek brengen. Met ingang van 1 januari 2019 is dit recht vervallen. Dit heeft tot gevolg dat alle inkoop btw kostenverhogend is geworden. Daar staat tegenover dat gemeenten ter compensatie een specifieke uitkering aan kunnen vragen (SPUK). In de begroting is er vanuit gegaan dat we de volledige compensatie ontvangen. De regeling is met ingang van 2024 gewijzigd, op basis van een gemiddelde van voorgaande jaren is een bedrag ontvangen. Dit is € 85.000 lager dan begroot. Daar staat tegenover dat er over 2023 naar aanleiding van de beschikking nog extra middelen zijn ontvangen ter grootte van | 25.000 | |
Er is ten opzichte van de begroting een aanvullende storting gedaan in de voorziening onderhoud gebouwen. Dit is gedaan om de kostprijsverhogende btw bij sport te compenseren, dit was niet meegenomen bij de begroting. | -120.000 | |
Kapitaallasten zijn lager dan begroot door wijziging van de rekenrente. | 31.000 | |
Cultuur | ||
Er is minder subsidie verstrekt aan De Voorste Venne dan begroot. Dit komt doordat er door De Voorste Venne minder subsidie is aangevraagd vanwege het inhuizen van de bibliotheek. Bij het opstellen van de begroting 2024 was nog niet duidelijk voor welk bedrag de subsidie werd aangevraagd en toegekend. Bij de tussentijdse rapportage over 2024 is hier per abuis geen melding van gemaakt. Dit resulteert in een voordeel. | 81.000 | |
Overige verschillen | 7.000 | |
Saldo verschil | 821.000 |
Toelichting op hoofdlijnen realisatie 2024 versus realisatie 2023
Specificatie verschil (x € 1.000):
Saldo jaarrekening 2024 | -7.251 |
|---|---|
Saldo jaarrekening 2023 | -6.517 |
Nadelig verschil | 734 |
Voornaamste verschillen:
€ | ||
Er zijn meer interne uren doorbelast dan in 2023. Dit wordt met name veroorzaakt door een hogere productiviteit bij de zwemonderwijzers. Daarnaast zijn er meer uren gemaakt met betrekking tot cultuur door uitbreiding van de medewerkers. | -90.000 | |
Er zijn meer huurinkomsten van sportzalen en -velden doordat de huurprijzen zijn geïndexeerd ten opzichte van 2023. | 81.000 | |
De kosten voor energie waren in 2023 fors hoger vanwege de gestegen energieprijzen. We verwachten nog een afrekening over 2024. Dit resulteert in een voordeel ten opzichte van 2023. | 297.000 | |
In 2023 is er bij zwembad Die Heygrave een toiletgroep vervangen. Dit leidt in 2024 tot een voordeel. | 44.000 | |
De inkomsten van de zwemlessen zijn hoger dan in 2023. Er zijn in 2024 meer zwemlesgroepen dan in 2023. Ook zijn de groepen voor de groepslessen groter geworden en is er een nieuwe opzet van abonnementsstructuur. | 44.000 | |
In 2023 zijn er incidentele kosten gemaakt voor de ondersteuning van het burgerinitiatief voor het sportpak De Hoge Heide. Dit leidt in 2024 tot een voordeel. | 28.000 | |
Er zijn vanuit het Rijk middelen ontvangen vanuit de specifieke uitkering meerkosten energie openbare zwembaden. Deze uitkering heeft betrekking op de meerkosten voor energie over de jaren 2022 en 2023. Deze regeling is in 2023 gestart, waardoor de middelen volledig in 2023 zijn ontvangen. Dit levert in 2024 een nadeel op ten opzichte van 2023. | -206.000 | |
Om sport en beweging te stimuleren konden gemeenten in het verleden de btw die aan hen in rekening werd gebracht in aftrek brengen. Met ingang van 1 januari 2019 is dit recht vervallen. Dit heeft tot gevolg dat alle inkoop btw kostenverhogend is geworden. Daar staat tegenover dat gemeenten ter compensatie een specifieke uitkering aan kunnen vragen (SPUK). Ten opzichte van 2023 zijn er meer middelen ontvangen, dit wordt veroorzaakt dat er in 2024 nog middelen zijn ontvangen die betrekking hebben op 2023. | 87.000 | |
Er is in 2024 een hogere storting geweest in de voorziening onderhoud gebouwen met betrekking tot sport en cultuur dan in 2023. Dit is gedaan op basis van het in november 2023 vastgestelde meerjarenonderhoudsplan. De hogere storting wordt met name veroorzaakt door de indexatie van de bouwkosten. | -592.000 | |
Ten opzichte van 2023 zijn de kapitaallasten toegenomen. Dit wordt veroorzaakt door de verduurzaming van sportzaal De Vennen, de nieuwbouw kleedruimte SC Elshout, eenmalige afschrijving van het hybride veld bij vv Nieuwkuijk en de inhuizing van de bieb in de Voorste Venne. | -253.000 | |
De subsidie aan het streekarchief is ten opzichte van 2023 gestegen als gevolg van indexatie, stijgende personeelskosten, stijgende huisvestigingskosten en kosten voor een e-depot. | -34.000 | |
In 2024 wordt geen huur meer ontvangen voor de bibliotheek in Drunen vanwege de inhuizing in de Voorste Venne (€ 112.000). Daar staat tegenover dat er meer huur wordt ontvangen vanuit de Voorste Venne voor de inhuizing van de bibiliotheek en de indexatie (€ 73.000). Daarnaast is de subsidie aan de bibliotheken gestegen als gevolg van prijs- en loonindexatie (€ 48.000). Dit leidt in totaal tot een nadeel ten opzichte van 2023 van € 87.000. | -87.000 | |
Overige verschillen | -53.000 | |
Saldo verschil | -734.000 |
