Verschillenanalyse per programma

Sociaal domein

Programma Sociaal domein

Financiën (* 1.000)

Jaarrekening 2023

Begroting 2024

Begroting 2024 na wijziging

Jaarrekening 2024

Lasten

59.392

52.161

66.975

65.169

Baten

22.091

9.584

24.443

23.887

Saldo

-37.301

-42.577

-42.532

-41.283

Mutaties reserves

Stortingen in reserves

0

0

0

0

Onttrekkingen uit reserves

1.002

0

475

476

Per saldo mutaties reserves

1.002

0

475

476

Saldo inclusief mutaties reserves

-36.299

-42.577

-42.057

-40.807

Toelichting begroot na wijziging versus realisatie 2024

Specificatie verschil (x € 1.000):

Samenkracht en burgerparticipatie

1.509

Participatie (incl. schuldhulpverlening)

124

WMO - Jeugd

-306

Volksgezondheid

-78

Voordelig verschil

1.249

Voornaamste verschillen:

Algemeen

Over diverse taakvelden binnen dit programma zijn meer uren gerealiseerd dan begroot was. Deze uren zijn exclusief de uren die voor opvang Oekraïne zijn gerealiseerd. Dit leidt tot een nadeel.

-138.000

Samenkracht en burgerparticipatie

Voor het uitvoeren van de taken omtrent de vluchtelingenopvang Oekraïne ontvangt de gemeente middelen van het Rijk.  
Voor opvang Oekraïne zijn meer uren gerealiseerd dan begroot was. Dit leidt tot een nadeel van € 49.000. Na boeking van alle kosten is sprake van een positief saldo wat ten gunste van het resultaat komt.

De kosten voor subsidies Sociaal Domein zijn lager uitgevallen dan begroot.

1.385.000

36.000

Door een betere uitsplitsing van de inburgeringstrajecten worden er meer algemene uitvoeringskosten verhaald binnen de SPUK  inburgering, in plaats van op het gemeentefonds. Voor 2024 betekent dit een voordeel ten opzichte van begroot van € 71.000.

71.000

Er zijn in 2024 geen kosten gemaakt voor innovatie WMO waardoor er sprake is van een voordeel.

43.000

Bij de 1e bestuursrapportage 2024 is een bedrag opgenomen voor verwachte meerkosten voor licenties met betrekking tot het Sociaal Domein. Deze bijstelling is te hoog ingeschat waardoor nu een voordeel ontstaat van € 35.000. Daarnaast zijn de kosten voor de inzet van het regionale expert team niet geheel benut waardoor een voordeel ontstaat van € 29.000. De kosten voor de regionale samenwerking zijn lager ongeveer € 20.000 dan het hiervoor beschikbare budget.

84.000

Participatie

Uitvoering van het armoedebeleid heeft geleid tot een nadeel van € 18.000. Deze kostenstijging is te zien bij de Heusdenpas.

-18.000

Het Rijk heeft gemeenten gevraagd om huishoudens, die getroffen zijn door de alleenverdienersproblematiek, te ondersteunen. Baanbrekers gaat in 2025 aan de slag met de alleenverdienersproblematiek.
Het besluit over de uitvoering is pas eind 2024 genomen, waardoor het niet meer mogelijk was om de uitvoering nog in 2024 plaats te laten vinden. De uitvoering zal voor het eind van 2025 gereed zijn. Voor de uitvoering in 2025 wordt een budgetoverheveling voorgesteld.

35.000

De uitvoering van de extra wijkinzet voor draagvlak huisvesting statushouders heeft een looptijd van september 2024 tot en met juli 2025.Voor de middelen die nog niet besteed zijn wordt een budgetoverheveling voorgesteld voor uitvoering in 2025.

85.000

WMO

De kosten voor WMO vallen per saldo € 195.000 nadeliger uit dan ingeschat bij de 2e bestuursrapportage.
Dit saldo bestaat uit voor- en nadelen op de verschillende componenten (Hulp bij Huishouden, begeleiding/dagbesteding, voorzieningen t.b.v. mobiliteit of huisaanpassingen, regiotaxi).
Zo is bij Hulp bij Huishouden ten opzichte van de begroting een voordeel van € 277.000. Dit komt doordat in 2024 de procentuele benutting van het aantal toegewezen uren hulp bij het huishouden lager is dan verwacht en ook lager dan voorafgaande jaren. De kosten voor WMO begeleiding/dagbesteding laten een nadeel zien van € 199.000. Dit is met name het gevolg van een toename in het aantal cliënten bij zowel het samenwerkingsverband SIEM als bij cliënten met een PGB.
De overige WMO-voorzieningen geven een totaal nadeel van € 273.000. Dit betreft met name meerkosten voor woningaanpassingen (€ 170.000).
Een bedrag van € 475.000 van de meerkosten zoals ingeschat bij de 2e bestuursrapportage wordt ten laste gebracht van de reserve Sociaal Domein. Het resterend saldo van de reserve Sociaal Domein is nihil.

-195.000

Jeugd

De kosten voor jeugdhulp zijn hoger uitgevallen dan bij de 2e bestuursrapportage ingeschat. Dit heeft met name betrekking op hogere kosten voor de regionale jeugdhulp op basis van de 3e prognose van de regio Hart van Brabant.

-136.000

Volksgezondheid

De bijdrage van de GGD is lager uitgevallen en heeft een voordeel van € 28.000

28.000

Overige verschillen

-31.000

Saldo verschil

1.249.000

Toelichting op hoofdlijnen realisatie 2024 versus realisatie 2023

Specificatie verschil (x € 1.000):

Saldo jaarrekening 2024

-41.283

Saldo jaarrekening 2023

-37.301

Nadelig verschil

-3.982

Voornaamste verschillen:

In 2024 zijn er meer uren doorbelast dan in 2023.  
Dit is inclusief de uren voor de opvang van Oekraïners.

-137.000

Voor de opvang van Oekraïners zijn enerzijds middelen ontvangen van het Rijk en anderzijds zijn er kosten gemaakt. Per saldo is een bedrag ontvangen dat nog niet besteed is. Dit geeft een voordeel in 2024 ten opzichte van 2023. Dit bedrag komt ten gunste van het resultaat.

884.000

De kosten voor armoedebestrijding zijn in 2024 lager dan in 2023.
Dit heeft voor een bedrag van € 2.053.000 te maken de uitbetaling van de energietoeslag in 2023. De kosten voor schuldhulpverlening zijn in 2024 € 99.000 hoger dan in 2023. Daarnaast zijn er kleinere verschillen bij kwijtscheldingen en de Heusdenpas.

1.949.000

De bijdrage voor Baanbrekers voor het jaar 2024 voor de uitvoering van re-integratie is hoger vastgesteld dan de bijdrage voor het jaar 2023.

-258.000

De kosten voor het Jeugd en Gezinsteam (JGT) zijn in 2024 € 854.000 hoger. In 2024 heeft een verdere doorontwikkeling van het JGT plaatsgevonden in de samenwerking met Sterkhuis. De kosten hiervoor zorgen voor een nadelig effect in vergelijk met 2023. Dit moet gezien worden in relatie tot de kostenontwikkeling van regionale jeugdhulp.

-854.000

De kosten voor subsidies binnen dit programma zijn hoger dan in 2023. Dit is met namen het gevolg van de indexering.

-460.000

Sinds 2024 wordt een andere specificatie van de kosten voor de inburgeringstrajecten gehanteerd dan voorheen. In 2023 zijn enkele kosten die op de SPUK-inburgering verhaald kunnen worden, opgenomen in de algemene uitvoeringskosten. In 2024 zijn deze kosten wel uitgesplitst. Hierdoor is het mogelijk om meer van deze kosten op het budget SPUK-inburgering te verhalen in plaats van op het gemeentefonds. Voor 2024 betekent dit een voordeel van
€ 79.000.

79.000

De kosten voor overhead (ICT en overige contracten) uitvoering van WMO zijn hoger.  Dit is het gevolg van prijsstijgingen en het ingebruiknemen van een nieuwe aplicatie.      

-60.000

De kosten voor hulp bij het huishouden zijn in 2024 hoger dan in 2023. Dit is voornamelijk het gevolg van de tariefstijging in 2024.

-740.000

De kosten voor WMO vallen per saldo hoger uit in 2024 dan in 2023. Dit saldo bestaat uit verschillende componenten:
WMO begeleiding/dagbesteding hogere kosten € 671.000;
Hogere kosten woningaanpassingen door oa het toenemende aantal trapliften dat geplaatst wordt en enkele duurdere woningaanpassingen € 388.000;
De kosten voor voorzieningen t.b.v. mobiliteit en hulpmiddelen zijn € 270.000 hoger als gevolg van hogere tarieven en toename gebruik deeltaxi.

-1.329.000

De totale kosten van Jeugdhulp (lokaal en regionaal) zijn in 2024 hoger dan in 2023. Dit geeft een totaal nadeel van € 2.499.000. De lokale kosten van Jeugdhulp maatwerk en PGB zijn in 2024 € 237.000 lager dan in 2023.

-2.499.000

De kosten voor de bijdrage aan de GGD is € 428.000 hoger. Dit is voor een deel het gevolg van de indexering. Daarnaast is er in 2024 sprake een incidentele bijdrage voor aanvulling van de algemene reserve tot de ondergrens en incidentele transitiemiddelen voor Fit en Gezond.

-428.000

De huurkosten voor MFA zijn hoger dan over 2023.

-50.000

Overige verschillen

-79.000

Saldo verschil

-3.982.000

Deze pagina is gebouwd op 07/01/2025 10:43:12 met de export van 07/01/2025 10:29:12