Programma Sociaal domein
Financiën (* 1.000) | Jaarrekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2024 na wijziging | Jaarrekening 2024 |
|---|---|---|---|---|
Lasten | 59.392 | 52.161 | 66.975 | 65.169 |
Baten | 22.091 | 9.584 | 24.443 | 23.887 |
Saldo | -37.301 | -42.577 | -42.532 | -41.283 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen uit reserves | 1.002 | 0 | 475 | 476 |
Per saldo mutaties reserves | 1.002 | 0 | 475 | 476 |
Saldo inclusief mutaties reserves | -36.299 | -42.577 | -42.057 | -40.807 |
Toelichting begroot na wijziging versus realisatie 2024
Specificatie verschil (x € 1.000):
Samenkracht en burgerparticipatie | 1.509 |
|---|---|
Participatie (incl. schuldhulpverlening) | 124 |
WMO - Jeugd | -306 |
Volksgezondheid | -78 |
Voordelig verschil | 1.249 |
Voornaamste verschillen:
Algemeen | € | |
|---|---|---|
Over diverse taakvelden binnen dit programma zijn meer uren gerealiseerd dan begroot was. Deze uren zijn exclusief de uren die voor opvang Oekraïne zijn gerealiseerd. Dit leidt tot een nadeel. | -138.000 | |
Samenkracht en burgerparticipatie | ||
Voor het uitvoeren van de taken omtrent de vluchtelingenopvang Oekraïne ontvangt de gemeente middelen van het Rijk. De kosten voor subsidies Sociaal Domein zijn lager uitgevallen dan begroot. | 1.385.000 36.000 | |
Door een betere uitsplitsing van de inburgeringstrajecten worden er meer algemene uitvoeringskosten verhaald binnen de SPUK inburgering, in plaats van op het gemeentefonds. Voor 2024 betekent dit een voordeel ten opzichte van begroot van € 71.000. | 71.000 | |
Er zijn in 2024 geen kosten gemaakt voor innovatie WMO waardoor er sprake is van een voordeel. | 43.000 | |
Bij de 1e bestuursrapportage 2024 is een bedrag opgenomen voor verwachte meerkosten voor licenties met betrekking tot het Sociaal Domein. Deze bijstelling is te hoog ingeschat waardoor nu een voordeel ontstaat van € 35.000. Daarnaast zijn de kosten voor de inzet van het regionale expert team niet geheel benut waardoor een voordeel ontstaat van € 29.000. De kosten voor de regionale samenwerking zijn lager ongeveer € 20.000 dan het hiervoor beschikbare budget. | 84.000 | |
Participatie | ||
Uitvoering van het armoedebeleid heeft geleid tot een nadeel van € 18.000. Deze kostenstijging is te zien bij de Heusdenpas. | -18.000 | |
Het Rijk heeft gemeenten gevraagd om huishoudens, die getroffen zijn door de alleenverdienersproblematiek, te ondersteunen. Baanbrekers gaat in 2025 aan de slag met de alleenverdienersproblematiek. | 35.000 | |
De uitvoering van de extra wijkinzet voor draagvlak huisvesting statushouders heeft een looptijd van september 2024 tot en met juli 2025.Voor de middelen die nog niet besteed zijn wordt een budgetoverheveling voorgesteld voor uitvoering in 2025. | 85.000 | |
WMO | ||
De kosten voor WMO vallen per saldo € 195.000 nadeliger uit dan ingeschat bij de 2e bestuursrapportage. | -195.000 | |
Jeugd | ||
De kosten voor jeugdhulp zijn hoger uitgevallen dan bij de 2e bestuursrapportage ingeschat. Dit heeft met name betrekking op hogere kosten voor de regionale jeugdhulp op basis van de 3e prognose van de regio Hart van Brabant. | -136.000 | |
Volksgezondheid | ||
De bijdrage van de GGD is lager uitgevallen en heeft een voordeel van € 28.000 | 28.000 | |
Overige verschillen | -31.000 | |
Saldo verschil | 1.249.000 |
Toelichting op hoofdlijnen realisatie 2024 versus realisatie 2023
Specificatie verschil (x € 1.000):
Saldo jaarrekening 2024 | -41.283 |
|---|---|
Saldo jaarrekening 2023 | -37.301 |
Nadelig verschil | -3.982 |
Voornaamste verschillen:
€ | ||
In 2024 zijn er meer uren doorbelast dan in 2023. | -137.000 | |
Voor de opvang van Oekraïners zijn enerzijds middelen ontvangen van het Rijk en anderzijds zijn er kosten gemaakt. Per saldo is een bedrag ontvangen dat nog niet besteed is. Dit geeft een voordeel in 2024 ten opzichte van 2023. Dit bedrag komt ten gunste van het resultaat. | 884.000 | |
De kosten voor armoedebestrijding zijn in 2024 lager dan in 2023. | 1.949.000 | |
De bijdrage voor Baanbrekers voor het jaar 2024 voor de uitvoering van re-integratie is hoger vastgesteld dan de bijdrage voor het jaar 2023. | -258.000 | |
De kosten voor het Jeugd en Gezinsteam (JGT) zijn in 2024 € 854.000 hoger. In 2024 heeft een verdere doorontwikkeling van het JGT plaatsgevonden in de samenwerking met Sterkhuis. De kosten hiervoor zorgen voor een nadelig effect in vergelijk met 2023. Dit moet gezien worden in relatie tot de kostenontwikkeling van regionale jeugdhulp. | -854.000 | |
De kosten voor subsidies binnen dit programma zijn hoger dan in 2023. Dit is met namen het gevolg van de indexering. | -460.000 | |
Sinds 2024 wordt een andere specificatie van de kosten voor de inburgeringstrajecten gehanteerd dan voorheen. In 2023 zijn enkele kosten die op de SPUK-inburgering verhaald kunnen worden, opgenomen in de algemene uitvoeringskosten. In 2024 zijn deze kosten wel uitgesplitst. Hierdoor is het mogelijk om meer van deze kosten op het budget SPUK-inburgering te verhalen in plaats van op het gemeentefonds. Voor 2024 betekent dit een voordeel van | 79.000 | |
De kosten voor overhead (ICT en overige contracten) uitvoering van WMO zijn hoger. Dit is het gevolg van prijsstijgingen en het ingebruiknemen van een nieuwe aplicatie. | -60.000 | |
De kosten voor hulp bij het huishouden zijn in 2024 hoger dan in 2023. Dit is voornamelijk het gevolg van de tariefstijging in 2024. | -740.000 | |
De kosten voor WMO vallen per saldo hoger uit in 2024 dan in 2023. Dit saldo bestaat uit verschillende componenten: | -1.329.000 | |
De totale kosten van Jeugdhulp (lokaal en regionaal) zijn in 2024 hoger dan in 2023. Dit geeft een totaal nadeel van € 2.499.000. De lokale kosten van Jeugdhulp maatwerk en PGB zijn in 2024 € 237.000 lager dan in 2023. | -2.499.000 | |
De kosten voor de bijdrage aan de GGD is € 428.000 hoger. Dit is voor een deel het gevolg van de indexering. Daarnaast is er in 2024 sprake een incidentele bijdrage voor aanvulling van de algemene reserve tot de ondergrens en incidentele transitiemiddelen voor Fit en Gezond. | -428.000 | |
De huurkosten voor MFA zijn hoger dan over 2023. | -50.000 | |
Overige verschillen | -79.000 | |
Saldo verschil | -3.982.000 |
