Verschillenanalyse per programma

Duurzaamheid, Milieu en afval

Programma Duurzaamheid, Milieu en afval

Financiën (* 1.000)

Jaarrekening 2023

Begroting 2024

Begroting 2024 na wijziging

Jaarrekening 2024

Lasten

11.462

12.358

14.843

16.559

Baten

10.450

11.608

13.918

15.732

Saldo

-1.012

-750

-925

-828

Mutaties reserves

Stortingen in reserves

0

0

0

-136

Onttrekkingen uit reserves

0

0

0

0

Per saldo mutaties reserves

0

0

0

136

Saldo inclusief mutaties reserves

-1.012

-750

-925

-691

Toelichting begroot na wijziging versus realisatie 2024

Specificatie verschil (x € 1.000):

Riolering

-146

Afval

-40

Milieubeheer

283

Voordelig verschil

97


Voornaamste verschillen:

Riolering

De opbrengst rioolrecht wordt bij de begroting elk jaar op basis van een aantal aannames geraamd. Aannames worden gedaan voor een stijging van het aantal nieuwe huisaansluitingen en het aantal grootverbruikers. Er is een gering nadelig verschil van € 31.000 tussen de raming van de opbrengst en de werkelijke opbrengst.

-31.000

Aan het taakveld riolering zijn in 2024 minder uren toegerekend dan begroot.

99.000

Met het opstellen van het nieuwe waterplan is voor diverse onderzoekskosten een bedrag opgenomen. In werkelijkheid zijn de kosten lager uitgevallen doordat niet alles opgepakt is. Er zijn nauwelijks kosten gemaakt voor het opstellen van een verlegregeling (project verleggen kabels en leidingen) (voordeel € 125.000). Er is geen onderzoek gedaan naar illegale lozingen (voordeel € 25.000), er is geen afkoppelcoach voor bedrijventerreinen ingezet (voordeel € 10.000), er is geen baggerplan opgesteld (voordeel € 25.000), er is geen watersysteemanalyse opgesteld (voordeel € 40.000), er is geen onderzoek gedaan naar blauwalg/kroosproblematiek (voordeel
€ 10.000) geen externe advisering bij afkoppelplannen en geen onderzoekskosten HNO (voordeel € 32.000). De niet uitgevoerde onderzoeken zullen op een later moment alsnog gedaan worden. De nu niet benutte middelen maken onderdeel uit van de mutatie met de spaarvoorziening waterplan.

300.000

Op diverse exploitatiebudgetten zoals reiniging, inspectie, preventief en correctief onderhoud straatkolken zijn de kosten lager dan de hiervoor beschikbare budgetten. Deze minder kosten bedragen ongeveer € 35.000. Er zijn minder deelinspecties uitgevoerd dan waarmee in het budget rekening is gehouden. Er zijn minder revisiewerkzaamheden uitgevoerd. De kosten voor het herstellen van een instabiele rioolsituatie in de Stationsstraat in Drunen zijn ongeveer € 179.000 duurder uitgevallen dan eerder ingeschat.

-144.000

De energiekosten zijn hoger dan geraamd.

-81.000

Er is sprake van hogere afschrijvingslasten als gevolg van een verlaging van de rekenrente. De kapitaallasten worden berekend op basis van annuïteiten waardoor bij een verlaging van de rekenrente de afschrijvingslasten hoger worden.

-7.000

Het voor afkoppelen beschikbare budget is niet geheel benut. Er is op alle onderdelen van de subsidieregeling minder beroep gedaan dan verwacht. Dit leidt tot een voordeel.

48.000

Met het opstellen van het nieuwe waterplan is een inschatting gemaakt van de kosten voor het onderhouden van waterbergingen (Wadi’s). De werkelijke kosten voor het onderhoud zijn flink lager uitgevallen omdat nog niet overal onderhoud is uitgevoerd.

76.000

Jaarlijks wordt het verschil tussen de kosten en opbrengsten met betrekking tot de kostendekkendheid van de opbrengst rioolheffing gedoteerd of ten laste gebracht van de voorziening riolering. In 2024 zijn de kosten lager uitgevallen en is de dotatie aan de voorziening  hoger dan begroot.

-406.000

Afval

Jaarlijks wordt het verschil tussen de kosten en opbrengsten met betrekking tot de kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing gedoteerd of ten laste gebracht van de voorziening afvalstoffenheffing. In plaats van een geraamde onttrekking heeft een storting plaatsgevonden.

Lagere kosten voor de gescheiden inzameling en verwerking van afval voornamelijk PMD en oud papier. Zowel lagere ophaalkosten papier als hogere opbrengsten bij inlevering van papier zorgen voor een voordeel. Daarnaast is een positief gevolg van PMD in zakken dat er minder kosten gemaakt worden door afkeur van PMD (voorheen containers).  

Inzet van personeel en overige lasten voor afval en de milieustraat zorgen voor een nadeel. Onderdeel van dit nadeel is een actueel probleem namelijk de afvoer van lachgas cilinders wat een bijdrage levert aan het nadeel voor € 30.000.  

De opbrengst afvalstoffenheffing was begroot op € 4.150.000, de realisatie bedraagt € 4.352.000. Een positief effect van € 202.000. Dit is in lijn met de vooraf ingezette lijn om dit te verhogen.

-647.000

458.000

-53.000

202.000

Milieubeheer

Er zijn minder uren gerealiseerd op het taakveld milieubeheer dan oorspronkelijk begroot. Een aantal vaste medewerkers en ingehuurd personeel is uiteindelijk betaald met specifieke uitkeringen die we van het Rijk hebben ontvangen. De uitkeringen van het Rijk zorgen er ook voor dat lasten betaald worden vanuit specifieke uitkeringen, waardoor reguliere budgetten niet zijn aangesproken.

Over 2024 hebben meerdere wegdekreinigingen plaatsgevonden waardoor een nadeel op het milieu handhavingsbudget is ontstaan. Daarnaast is het bedrag voor bijdragen aan de gemeenschappelijke regeling € 21.000 hoger uitgevallen dan geraamd.

De inzet voor ongedierte en hondenoverlast heeft meer personele inzet gevraagd dan vooraf geraamd.

Overige posten bestaat uit een nadeel op niet in gerealiseerde milieuleges opbrengsten voor bedrijven (-€ 90.000) en voordelen uit opgelegde dwangsommen (€ 26.000) en andere voordelen
(€ 42.000)

405.000

-69.000

-50.000

-26.000

Overige verschillen

23.000

Voordelig verschil

97.000

Toelichting op hoofdlijnen realisatie 2024 versus realisatie 2023

Specificatie verschil (x € 1.000):

Saldo jaarrekening 2024

-828

Saldo jaarrekening 2023  

-1.012

Voordelig verschil

184

Voornaamste verschillen:

Riool

In 2024 zijn meer kosten voor interne uren toegerekend aan dit taakveld. Voor een deel is dit het gevolg van hogere interne tarieven.

-78.000

De kosten voor (correctief) onderhoud en inspectie zijn in 2024 hoger geweest dan in 2023. Er is in 2024 sprake geweest van herstel van een instabiele rioolsituatie in Drunen.

-273.000

De kosten voor energie zijn in 2024 lager omdat in 2023 sprake was van hogere energieprijzen.  

26.000

De mutatie voor de voorziening wordt elk jaar bepaald aan de hand van de werkelijke ontwikkeling van de kosten en kan daardoor schommelen. Ten opzichte van 2023 is sprake van een hogere mutatie.

De opbrengst rioolrecht stijgt elk jaar door de verhoging als gevolg van het spaarsysteem en een toename van het aantal rioolaansluitingen. Hierdoor ontstaat een voordeel ten opzichte van 2023.

-252.000

484.000

Afval

In 2024 heeft er een toevoeging aan de voorziening plaatsgevonden van € 313.000. In 2023 is er een bedrag onttrokken aan de voorziening van € 233.000. Deze afwijking is als volgt toe te lichten.  

-546.000

Een voordeel op de ontvangst van afvalstoffenheffing is in lijn met de vooraf ingezette verhoging van de belasting voor totaal € 4.351.000 (2023: € 3.511.000).

841.000

Er is een hogere bijdrage ontvangen vanuit het afvalfonds. Dit wordt veroorzaakt doordat de opbrengsten verpakkingsafval hoger waren (€ 25.000) dan ingeschat. Ook ontvingen we nog een afwikkeling van de zwerfafvalvergoeding van € 41.000 en een afwikkeling van de vergoeding verpakkingsafval 2021 en 2022 van €71.000. Voor het overstappen op het inzamelen van PMD in zakken ontvingen we een bijdrage van € 15.000. Ten slotte ontvangen we vanaf 2024 een vergoeding voor het aandeel verpakkingen in openbare prullenbakken van € 43.000.

199.000

Hogere lasten voor het inzamelen van PMD.

-171.000

De verwerkings-en inzamelkosten voor GFT-afval zijn hoger dan 2023. Dit komt enerzijds doordat er meer GFT is ingezameld en verwerkt. Anderzijds is er een naheffing gekomen van de GFT-verwerker voor een hoger dan toegestaan vervuilingspercentage (onderdeel van het nieuwe contract per 2024).   

Door een hogere marktprijs voor oud papier in 2024 is de opbrengst over 2024 hoger dan 2023.

-43.000

120.000

De verwerkingskosten voor de milieustraat zijn ten opzichte van 2023 hoger en de opbrengst van de milieustraat € 9.000 lager.

-34.000

Tenslotte zijn over 2024 meer personele inzet en overige kosten gemaakt voor vegen, buitendienst werkzaamheden inclusief overhead voor afval (€ 105.000 nadeel), hogere beleidsmatige uitvoeringskosten voor o.a. het uitwerken van wijzigingen in inzameling van oud papier en PMD (€ 48.000) en is er een hogere belastinglast op de activiteiten dan 2023 (€ 135.000).

   -288.000

Milieubeheer

Voor het jaar 2024 ontvingen we van de Rijksoverheid specifieke uitkeringen om ons klimaat- en energiebeleid uit te voeren. Ten opzichte van 2023 leverde dit een voordeel op wat onder de regeling vergoed wordt.

342.000

De personele inzet voor ongediertebestrijding is hoger dan geraamd.

-67.000

Over 2024 zijn de uitvoeringskosten van handhaving hoger omdat er onder andere meerdere kostbare wegdekreinigingen plaatsgevonden hebben.
Daarnaast is een aanvullende bijdrage aan de omgevingsdienst bijgedragen van € 19.000 nadelig en diverse geringe overige posten voor € 3.000 nadelig.

-74.000

Overige verschillen

-2.000

Saldo verschil

184.000

Deze pagina is gebouwd op 07/01/2025 10:43:12 met de export van 07/01/2025 10:29:12