Na een kleine dip van de Nederlandse economie in 2023, nam het herstel van de economie in de loop van 2024 steeds vastere vormen aan. Ook voor 2025 en 2026 werd alweer verder herstel verwacht. De lonen zijn gegroeid en de komende jaren worden verdere stijgingen van de huizenprijzen verwacht. De verwachting was begin 2025 ook nog dat de rente in Europa weer kan gaan zakken. Ondertussen valt niet uit te sluiten dat het beleid van de regering Trump ook effect zal hebben op de ontwikkeling van de rente in Europa.
De inflatie nam in Europa af, meer dan in Nederland. Europees gezien is een verlaging van de rente nodig om de groei van de economie op peil te houden. Door deze renteverlagingen is de verwachting dat de mensen weer meer uit gaan geven en bedrijven kunnen met een lagere rente meer investeren. Met als risico dat de inflatie verder toeneemt en het risico dat ook de huizenprijzen voor de kopers nog verder zullen stijgen.
In Nederland is sprake van een groter inflatierisico door krapte op de arbeidsmarkt en door een grote vraag naar producten in combinatie met tekorten aan productiecapaciteit. Door de dalende rente en het effect van de geopolitieke spanningen (oorlog in Oekraïne en de dreiging van een handelsoorlog) bestaat het risico dat de inflatie in Nederland weer toe kan nemen. Economische ontwikkelingen blijven onzeker en ook scenario’s van De Nederlandse bank in het geval van een handelsoorlog laten wisselende uitkomsten zien. De potentiële effecten van een handelsoorlog kunnen voor Nederland als handelsland relatief hoger uitvallen en zijn op dit moment moeilijk voorspelbaar.
Stikstof
In de paragraaf grondbeleid bij de begroting 2025, was al de constatering dat het lastig blijft om te anticiperen op ontwikkelingen in het stikstofdossier. Ook begin 2025 blijft het wachten op een duidelijk handelingsperspectief na recente uitspraken van de Raad van State. Een bijkomend nadeel is dat de provincie Brabant gezien de staat van de natuur in Brabant een relatief grotere opgave heeft in vergelijking met de opgave van andere provincies. In de loop van 2025 komen steeds meer berichten dat het stikstofdossier landelijk een negatieve weerslag heeft op de (verwachte) bouwproductie, terwijl de behoefte aan nieuwe woningen groot blijft.
Zowel de landelijke overheid als de provincie doen hun uiterste best om oplossingen te vinden die zowel bijdragen aan het benodigde natuurherstel als aan de mogelijkheden om de woningbouwproductie op peil te houden / krijgen. Als gemeente kunnen we ondertussen niet anders dan ons best doen om met de benodigde onderbouwing van het stikstofdossier toch woningbouw in onze gemeente mogelijk te (kunnen blijven) maken. Daarbij blijft de hoop gevestigd op een duidelijker landelijk en provinciaal perspectief gericht op meer en voldoende woningbouwmogelijkheden. Gezien de recente uitspraken in het stikstofdossier blijft het risico dat eerder gemaakte afspraken en eerder vastgesteld beleid een belemmerende en vertragende factor kunnen blijven vormen bij de snelle realisatie van voldoende woningbouw. Waar mogelijk blijft de gemeente anticiperen op de ontwikkelingen in het stikstofdossier.
Stroomnet
In juni 2022 maakten netwerkbeheerders TenneT en Enexis bekend dat in Brabant het hoogspanningsnet bijna aan de maximale capaciteit zit. Pas als een grootverbruiker stopt of als er capaciteit bijkomt door uitbreiding van het elektriciteitsnet is er weer plaats. In september 2023 kon er door een aantal aanpassingen wat extra capaciteit vrijgemaakt worden, maar het volle netwerk heeft nog steeds een remmend effect op de economische groei in Brabant. Bedrijven kunnen amper starten of uitbreiden. Er wordt hard gewerkt om de elektriciteitsnetten uit te breiden, maar dit kost veel tijd en gaat vanwege het stikstofslot langzamer dan gepland. Op basis van de huidige prognoses verwacht Enexis de komende 5 tot 10 jaar nog te maken te hebben met wachttijden voor grootzakelijke klanten. De vergunningstop en het tekort aan capaciteit op het stroomnet kunnen een negatief effect hebben op de uitgifte van bedrijfskavels.
